مقایسه تاثیر عصاره گیاه هل با دیازپام خوراکی بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی ارتوپدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

اضطراب تاثیر منفی بر بهبودی و ترمیم بافت داشته است و صرف انرژی روانی و جسمانی بسیار زیاد طی اضطراب می تواند موجب طولانی شدن زمان بستری در بیمارستان و تاخیر در ترخیص بیماران گردد. امروزه طب سنتی به عنوان یک روش غیردارویی در زمینه اضطراب مورد توجه قرار گرفته است؛ مطالعه‌ی حاضر با هدف مقایسه تاثیر عصاره گیاه هل و دیازپام بر سطح اضطراب بیماران انجام شد.

مواد و روش‌ها:

مطالعه‌ی حاضر یک کارآزمایی بالینی دوسوکور می‌باشد که جامعه آماری آن‌ را بیماران کاندید عمل جراحی ارتوپدی مراجعه‌کننده به بیمارستان امام علی (ع) شهر بجنورد در سال 1396 تشکیل دادند.60 بیمار به روش در دسترس انتخاب و به‌ صورت تخصیص تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه اول، 10 قطره عصاره گیاه هل و گروه دوم، 5 میلی‌گرم دیازپام را شب قبل از عمل جراحی به ‌صورت خوراکی دریافت کردند. اضطراب بیماران در دو گروه، شب قبل از عمل و یک ساعت قبل از شروع جراحی با استفاده از ابزار سنجش اضطراب اشپیل‌برگر اندازه‌گیری شد. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌دو و آنایز واریانس با اندازه های تکراری تحت ‌نرم‌افزار آماری 16 SPSS انجام شد.

یافته‌ها:

بر اساس نتایج ازمون آنالیز واریانس با اندازه های تکراری، تفاوت معنی داری بین دو گروه از لحاظ نمره کل اضطراب در مرحله بعد از مداخله وجود ندارد (1/000>P).

نتیجه‌گیری:

عصاره گیاه هل می‌تواند همانند دیازپام خوراکی منجر به کاهش اضطراب بیماران قبل از جراحی ارتوپدی شود. با توجه به عوارض کمتر داروهای گیاهی نسبت به داروی دیازپام، می‌توان از این گیاه جهت کاهش اضطراب قبل از عمل استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2263927 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!