بررسی تاثیر ویژگی‎های فردی بر فرسودگی شغلی با آزمون نقش میانجی استرس شغلی و سرمایه اجتماعی در میان پرستاران بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فرسودگی شغلی، خستگی فیزیکی، هیجانی و روانی به دنبال قرار گرفتن طولانی مدت در موقعیت کار سخت می باشد و این نشانگان حالتی است که در آن قدرت و توانایی افراد کم می شود و رغبت و تمایل آن‎ها برای انجام کار و فعالیت کاهش پیدا می کند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ویژگی‎های فردی بر فرسودگی شغلی با آزمون نقش میانجی استرس شغلی و سرمایه[fa1]  اجتماعی در میان پرستاران در سال 1398 انجام گرفت.

روش کار

این پژوهش از نظر هدف، جز پژوهش‎های کاربردی و از حیث روش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه تشکیل داد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 162 نفر برآورد گردید و برای انتخاب آن از روش نمونه‎گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده‎ ها پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ، استرس شغلی اورلی-گیردانو و سرمایه اجتماعی ناهاپیت گوشال بود. برای تعیین روایی پرسشنامه‎ها از روش اعتبار محتوا و روایی سازه استفاده شد. همچنین پایایی درونی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0، 81/0 و 94/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده‎ها در بخش آمار توصیفی از شاخص میانگین، انحراف استاندارد استفاده شد. در بخش آمار استنباطی برای بررسی همبستگی از ضریب همبستگی پیرسون و برای آزمون فرضیه‎ ها از روش مدل‎یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد.

یافته ها

یافته‎های پژوهش نشان داد که بین ویژگی فردی سن با استرس شغلی (69/0- =r) و سرمایه اجتماعی (79/0 =r) رابطه معنی‎دار وجود[fa2]  دارد. وجود رابطه بین سابقه خدمت با سرمایه اجتماعی (76/0 =r) تایید شد ولی با استرس شغلی رابطه معنی‎داری مشاهده نشد. همچنین بین استرس شغلی و سرمایه اجتماعی با فرسودگی شغلی (72/0- =r و 16/0 =r) رابطه معنادار  وجود داشت. بر اساس یافته‎های پژوهش مبنی بر تعیین نقش میانجی‎گری، استرس شغلی کمتر در سنین بالا بر کاهش فرسودگی شغلی (30/0 =B) تاثیر داشت ولی نقش میانجی‎گری در رابطه بین سابقه خدمت و فرسودگی شغلی تایید نشد. در نهایت سرمایه اجتماعی رابطه بین ویژگی های فردی (سن و سابقه خدمت) با فرسودگی شغلی (42/0 =B و 06/0 =B) را تحت تاثیر قرار می دهد.

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که توجه به ویژگی های فردی و توسعه سرمایه اجتماعی و کاهش استرس شغلی از طریق برگزاری کلاس های آموزشی در بیمارستان ها می تواند در کاهش فرسودگی شغلی در بین پرستاران از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2269485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!