تاثیر تعدیل کنندگی حاکمیت شرکتی بر رابطه بین سرمایه اجتماعی و سیاست های تقسیم سود نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش های بسیاری درباره ارزش های غیرپولی همچون فرهنگ، هنجارها، یا دین و مذهب بر سیاست های پرداختی شرکت نشان از تاثیرگذاری این عوامل بر تصمیمات داخل شرکت دارند. لذا هدف معرفی سرمایه اجتماعی به عنوان عاملی غیرپولی و بررسی اثر آن بر تصمیمات مربوط به پرداخت های سود نقدی و همچنین بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی ضعیف بر این رابطه است.

روش

این پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی و پس رویدادی است که 97 شرکت از شرکت های بورس و اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1388 الی 1397 (10 سال) با استفاده از مدل رگرسیون چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج نشان دادند که سرمایه اجتماعی با سود تقسیمی رابطه مثبت و معناداری دارد و اما حاکمیت شرکتی بر رابطه بین سرمایه اجتماعی و سود تقسیمی اثرگذار نیست.

نتیجه گیری

با توجه به وجود ارتباط مثبت و معنادار بین سرمایه اجتماعی و سود تقسیمی می توان اینگونه نتیجه گرفت که این متغیر خارج شرکتی در تصمیمات داخلی شرکت تاثیر دارد که می تواند به عنوان عاملی کمک کننده برای کاهش نظارت تلقی شده و بدین ترتیب می تواند هزینه های نمایندگی را نیز کاهش دهد.

دانش افزایی:

 این نتایج می تواند به سرمایه گذارانی که به دنبال سودهای تقسیمی نقدی هستند در انتخاب شرکت برای سرمایه گذاری کمک کند و شرکت هایی را انتخاب کنند که در مکان های با سرمایه اجتماعی بالاتر فعالیت می کنند؛ و همچنین به سهامداران شرکت ها کمک کند تا بجای تمرکز صرف بر هزینه های مالی که بابت اختلافات نمایندگی به وجود می آیند، بر سرمایه اجتماعی محل فعالیت تمرکز کرده و این شرکت ها را که دارای هزینه های نمایندگی کمتری هستند برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2280599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!