میزان توجه به سواد غذا و تغذیه در کتاب های درسی دوره ابتدایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتب درسی مقطع ابتدایی در ایران، از نظر میزان پرداختن به مولفه های سواد غذا و تغذیه انجام گرفت.

مواد و روش ها

این پژوهش توصیفی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بر جامعه آماری شامل کلیه کتاب های درسی دوره ابتدایی (پایه اول تا ششم) در سال تحصیلی99-1398 به صورت سر شماری انجام شد. ابزار پژوهش چک لیستی شامل مقوله های سواد غذا و تغذیه، در حیطه های شناخی، مهارتی، ارزشی - نگرشی و زیرمولفه های آنها بود. روایی ابزار با مراجعه به ادبیات علمی مربوطه و نظر متخصصان تغذیه و برنامه ریزی درسی تایید شد. پایایی ابزار پژوهش بر اساس درصد توافق بین دو کدگذار (بالای 70 درصد) بر اساس روش هولستی برابر با 29/85، مورد تایید قرار گرفت.

یافته ها 

فراوانی مقوله های سواد غذا و تغذیه در متن، تصویر و پرسش های کتاب های درسی مقطع ابتدایی، شامل 664 واحد تحلیل بود که از این تعداد، حیطه شناختی با 609 واحد تحلیل (92 %)T بیشترین فراوانی را داشت. پس از آن، حیطه مهارتی با 52 واحد تحلیل (8%) کمترین فراوانی را داشت و به حیطه ارزشی- نگرشی با 3 واحد تحلیل (0%) اساسا توجهی نشده بود. مهارت های سواد رسانه، تحلیل برچسب تغذیه ای و مهارت های تعاملی و تحلیلی، همچنین مقوله های ارزشی مانند گرایش ها و ارزش های تغذیه ای و رعایت مسایل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با غذا از مهم ترین مولفه های سواد غذا و تغذیه بودند که در کتب درسی مدارس مغفول مانده بودند.

نتیجه گیری

یافته ها نشان داد که به مقوله های مهارتی و مقوله های ارزشی- نگرشی سواد غذا و تغذیه در کتاب های درسی مقطع ابتدایی بطور موثر و کاربردی پرداخته نشده است و محتوای موجود از نظر مطابقت با مولفه های اصلی سواد غذا و تغذیه و نیازهای دانش آموزان نیاز به بازنگری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2283458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!