بررسی فعالیت ضد سرطانی و ضد میکروبی عصاره های رزماری ، اسپند و قهوه بر رده سلول های سرطانی و باکتری های بیماری زای با منشاغذایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

علیرغم پیشرفت های سه دهه گذشته در درمان سرطان (شیمی درمانی پرتودرمانی و...)، مقاومت به شیمی درمانی هنوز به عنوان یک معضل اصلی در درمان بیماران مبتلا به سرطان است. هدف از این تحقیق بررسی مقایسه ای عصاره های برخی گیاهان بر مهار رشد سلول های رده سلولی سرطان پستان انسان (MCF7) در مقایسه با سلول فیبروبلاست پوست انسان (HDF) وتعیین میزان مهار رشد باکتری های بیماریزای جداشده از مواد غذایی بود.در این تحقیق اثر عصاره های هیدروالکلی رزماری، اسپند و قهوه با غلظت های متفاوت 250 و 120 و 60 میکروگرم در هر میلی لیتر)بر رده های سلولیMCF7 وHDFبررسی گردید. رده های سلولی در محیط کشت RPMIکشت و از روش استانداردMTT برای برآورد توانایی زیستی سلول ها در مجاورت عصاره های فوق بهره گرفته شد. هم چنین از روش MICنیز برای تعیین حداقل غلظت مهاری عصاره ها بر باکتری های استافیلوکوکوس اوریوس واشریشیا کلی جدا شده از مواد غذایی استفاده گردید .بر اساس نتایج MTT، عصاره های رزماری، اسپند و قهوه بر حسب غلظت و زمان دارای فعالیت ضدسرطانی بر علیه رده سلولی MCF7می باشد. در حالی که روی سلول سالم HDF اثر خاصی نشان ندادند. هم چنین عصاره های این گیاهان در غلظت های مختلف دارای اثر مهاری بر رشد باکتری ها بود . با توجه به یافته های این تحقیق می توان پیشنهاد نمود که عصاره این گیاهان با غلظت مناسب قابلیت استفاده به عنوان یک مکمل غذایی مناسب برای سلول های سرطانی را دارا می باشد .

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2283615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!