بررسی اثرات استفاده از نرم افزار آموزشی جئوجبرا بر بدفهمی های دانش آموزان پایه دوم دوره متوسطه در مبحث توابع مثلثاتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف :

 پژوهش های گذشته در ایران به تاثیر استفاده از فناوری بر ارتقای یادگیری ریاضی دانش آموزان پرداخته است. در حالیکه پژوهشی در ارتباط با تاثیر استفاده از فناوری بر بدفهمی های ریاضی دانش آموزان صورت نپذیرفته است. این پژوهش به بررسی نقش استفاده از نرم افزار در ایجاد بدفهمی های ریاضی پرداخته است. بدین منظور تاثیر استفاده از نرم افزار جیوجبرا بر بدفهمی های مربوط به مقیاس زاویه، مفهوم زاویه مثلثاتی، مفهوم تناوب و مفاهیم حداقلی و حداکثری در مبحث توابع مثلثاتی در میان دانش آموزان پایه دوم دوره متوسطه دوم از طریق آزمون تشخیصی دولایه مورد پژوهش قرار گرفت. یکی از نوآوری های این پژوهش استفاده از آزمون تشخیصی دولایه برای کشف بدفهمی های حاصل از استفاده از نرم افزار است.

روش ها

جامعه ی آماری این تحقیق کلیه ی دانش آموزان پایه دوم دوره متوسطه دوم شهرستان های گلبهار و گلمکان در سال تحصیلی 2015-2016 بوده است. سه کلاس از کلاس های دوم دبیرستان از دو مدرسه مختلف این شهرستان ها انتخاب و یکی از آن ها به عنوان گروه کنترل (40 دانش آموز) و دو کلاس دیگر به عنوان گروه آزمایش (26 دانش آموز) در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری، پیش آزمون و پس آزمون (آزمون تشخیصی دولایه) بوده است. با مطالعه پیشینه تحقیق و استفاده از پاسخ های دانش آموزان در پیش آزمون، چهار دسته از بدفهمی ها شناسایی گردید که در نهایت، این بدفهمی ها با آزمون کای دو تحلیل گردید.

یافته ها

نتایج آزمون تشخیصی دولایه نشان داد که نرم افزار جیوجبرا در درک مفاهیمی چون تناوب و تشخیص مقدار اکسترمم های توابع مثلثاتی به دانش آموزان گروه آزمایش بسیار کمک کرده و مانع از بدفهمی های مرتبط با آن شده است.  بررسی پاسخ های دانش آموزان گروه کنترل که تدریس به روش سنتی برای آن ها صورت گرفت، نشان داد برخی از دانش آموزان نتوانستند دوره ی تناوب توابع مثلثاتی را محاسبه نمایند. این مشکل هم در محاسبه دوره ی تناوب توابع مثلثاتی به کمک نمودار و همه محاسبه آن به کمک ضابطه توابع مثلثاتی مشاهده شد.  از جمله نقاط قوت استفاده از نرم افزار می توان به مواردی همچون مشاهده های پرتکرار نمودارهای توابع مثلثاتی در محیط نرم افزار، امکان قرار دادن توابع مثلثاتی با مقادیر مختلف از متغیرهای ورودی برروی یک محور مختصات و مقایسه آن ها و دستکاری هایی که توسط خود دانش آموزان بر روی نمودارهای توابع مثلثانی انجام شد، اشاره کرد. نقاط قوت ذکر شده، باعث شدند از به وجودآمدن بدفهمی های دانش آموزان درمفاهیم تناوب و مقادیر حداقلی و حداکثری جلوگیری شود. در خصوص مفهوم زاویه ی مثلثاتی، بالعکس این نرم افزار تا حدی باعث ایجاد بدفهمی های بیشتر در گروه آزمایش شد، اما در جلوگیری از بروز بدفهمی های مربوط به مفهوم مقیاس زاویه، اثر معناداری از کاربرد نرم افزار مشاهده نگردید. به نظر می رسد به دلیل ماهیت مقیاس زاویه، که در آن تبدیل از رادیان به درجه (و یا بالعکس) به وسیله یک سری عملیات ریاضی انجام می شود، استفاده از جیوجبرا نتوانست بر بدفهمی های دانش آموزان در این قسمت تاثیری بگذارد.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان می دهد که معلمان باید نهایت دقت را در انتخاب و استفاده از ابزار کمک آموزشی در کلاس های درس به کار برده تا از به وجود آمدن بدفهمی های ریاضی به علت استفاده از ابزار کمک آموزشی حد الامکان جلوگیری شود. لذا توصیه می گردد پژوهشگران حوزه آموزش ریاضی و برنامه ریزان درسی حوزه ریاضی با انجام پژوهش های متعدد بر روی نرم افزارهای رایج مورد استفاده در کلاس های ریاضی، به شناسایی نقاط قوت و ضعف این ابزارها بیشتر پرداخته و نتایج آنها را در اختیار معلمان ریاضی قرار دهند. به اشتراک گذاری این نتایج به معلمان ریاضی کمک می نماید تا محتوای آموزشی خود را با توجه به نقاط قوت و ضعف این ابزارها، تطبیق دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
765 تا 774
لینک کوتاه:
magiran.com/p2290934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!