مدلسازی و ارزیابی کارایی و هزینه های استفاده از آموزش الکترونیکی جهت افزایش خبرگی در سازمان ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف:

 منابع انسانی یکی از دارایی های بسیار مهم و عامل کلیدی برای موفقیت هر سازمان است که اهداف آن را با استفاده از قدرت، تجربه، دانش، رفتار و مهارت آنها برآورده می سازد. از این رو آموزش منابع انسانی نقش مهمی در نیل به اهداف و رشد سازمان دارد. آموزش و یادگیری توسط فناوری های مختلفی انجام می گیرد. آموزش سنتی، آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی، آموزش تحت شبکه توری و شبکه های اجتماعی چند نمونه از آن می باشد. مدل های ارزیابی آموزش الکترونیکی موجود اکثرا از نظر آموزشی بطور جزیی، کارایی کارکنان و تاثیر آموزش بر آنان را بررسی نموده اند، لذا در این مقاله مدلی جامع ارایه می شود که هم کارایی و هزینه های سازمان و زمان و کارایی پرسنل را در روش رایج و الکترونیکی مدلسازی و ارزیابی می کند.

روش ها:

 ابتدا روابط موجود در سیستم آموزش الکترونیکی مدلسازی شده و به صورت رسمی با روابط ریاضی بیان گردید و سپس شبیه سازی انجام گرفته و نهایتا هزینه های آموزش الکترونیکی براساس نتایج شبیه سازی، ارزیابی شد.

یافته ها

نتایج بدست آمده از شبیه سازی نشان می دهد سیستم یادگیری الکترونیکی کارایی منابع انسانی سازمان را به میزان پانزده درصد بهبود داده و هزینه های آموزش سازمان را هیجده درصد نسبت به روش های رایج کاهش می دهد.

نتیجه گیری

اتلاف وقت نیروی انسانی در سازمان ها موجب کاهش بازدهی سازمان می شود که برای رفع این مشکل در سازمان ها و تبدیل آن به پتانسیل و افزایش سرمایه های نامشهود سازمان اموزش الکترونیکی مطرح گردید. سیستم آموزش الکترونیکی تحت وب نوعی سیستم آموزشی است که  از یک معماری سه لایه تحت اینترنت استفاده می کند و باعث افزایش بهره وری آموزشی سازمان ها شده و در کل از اتلاف وقت کارکنان کاسته، بازدهی سازمان را افزایش داده و میزان هزینه های صرف شده برای آموزش را کاهش می دهد و از این طریق می توان زمان بیکاری و فراغت و هدررفت کارکنان را از طریق آموزش تحت شبکه کامپیوتری و دستگاه های همراه و وب که همه جا و همیشه در دسترس هستند با هزینه کم به سرمایه نامشهود سازمان تبدیل کرده و موجب افزایش تخصص و خبرگی و توانمندی سازمان گردند. روش های رایج مدلسازی و ارزیابی کارایی آموزش الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت. اکثر این مدل ها صرفا بطور جزیی فقط تاثیر آموزش در کارایی یادگیرندگان را مورد ارزیابی قرار داده بودند. لذا، در این مقاله مدلی جامع ارایه شد که هم کارایی و هزینه های سازمان و زمان و کارایی پرسنل را در روش رایج و الکترونیکی مدلسازی و ارزیابی کرد. نتایج شبیه سازی با استفاده از نرم افزار متلب نشان می دهد تعداد کارکنان آموزش دیده و سرمایه های نامشهود در سیستم آموزش الکترونیکی تحت وب نسبت به روش های رایج بیش از سه برابر افزایش می یابد. هزینه های آموزش به میزان هیجده درصد کاهش و کارایی کارکنان سازمان به میزان پانزده درصد افزایش می یابد. تحلیل و ارزیابی آموزش در شبکه توری و ابر برای سازمان های بزرگ به عنوان کار آتی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!