ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی براساس الگوی CIPP در دانشگاه علوم پزشکی گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رشته بهداشت عمومی شاخه اساسی علوم بهداشتی است که دانش آموختگان آن، مسئولیت تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را به عهده می گیرند. هدف این مطالعه، بهبود کیفیت و ارزیابی برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی با استفاده از الگوی CIPP بود.

روش کار

این مطالعه طولی، به روش تمام شماری، در سال 1398 بر روی 38 نفر از دانشجویان و مربیان رشته بهداشت عمومی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. ابزار پژوهش شامل پرسش نامه مشخصات دموگرافیک و الگوی ارزشیابی براساس مدل CIPP بود. برای تحلیل داده ها، از شاخص های توصیفی برای متغیرهای کمی و کیفی و همچنین در هریک از فازهای مطالعه، از آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت میانگین ها در گروه ها و در نرم افزار SPSS23 استفاده شد.

نتایج

بین دیدگاه دانشجویان پیوسته و ناپیوسته و همچنین دیدگاه دانشجویان و مربیان برنامه کارآموزی در ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی در فازهای مطالعه تفاوت معناداری وجود نداشت(P >0.05). دریافت بازخورد از دانشجویان،نگاهی ویژه به دفترچه فعالیتهای عملی، استفاده از تجهیزات کمک آموزشی، انجام مهارت های عملی و همچنین تعیین مدت زمان مناسب جهت ارایه برنامه کارآموزی از جمله نکاتی است که می بایست مورد توجه تصمیم گیرندگان و مسیولین طراحی و اجرای برنامه کارآموزی قرار گیرد.

نتیجه گیری

در هر کدام از فازهای مطالعه، ارزشیابی با استفاده از الگوی CIPP، موجب شناسایی نقاط ضعف و قوت کارآموزی از دیدگاه دانشجویان و مربیان شد. مدل ارزیابی CIPP این پتانسیل را دارد که سیاستگذاران و ذینفعان را برای اجرای اصلاحات در یک برنامه آموزشی،به منظور تصمیم گیری آگاهانه هدایت کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
6 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!