سنجش سیاست جنایی تقنینی ایران در پیشگیری وضعی از جرایم تروریستی هسته ای

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تروریسم و ارتکاب جرایم تروریستی با بهره گیری از انرژی هسته ای(یا مواد رادیواکتیو و پرتوزا) علاوه بر تخریب زیرساخت ها، تهدیدی قابل ملاحظه علیه امنیت ملی، بین المللی و حتی جهانی به شمار می آید. از اینرو، به نظر می رسد برای کاهش سطح تهدیدها و چالش های ناشی از ارتکاب چنین جرایمی و نیز پیشگیری از ایجاد ارعاب افکنی ناشی از تخریب دهشتناک، باید در چارچوب سیاست جنایی بین المللی و ملی از تاسیسات مرتبط با انرژی هسته ای حمایت تقنینی، اجرایی و فنی به عمل آید که در این بین، راهبردی ترین شیوه حراست و حفاظت از این گونه تاسیسات، جرم انگاری مستقل و تعیین نحوه واکنش جنایی به مرتکبان جرایم تروریستی در بستر موازین کیفری حقوق هسته ای است.

روش شناسی

این مقاله با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و منابع اینترنتی، مبادرت به سنجش اطلاعات جمع آوری شده به صورت کیفی و مبتنی بر استنتاج نگارندگان از منابع و متون شده است. از اینرو، روش پژوهش، از نظر هدف، توسعه ای و از حیث گردآوری داده ها، توصیفی و کتابخانه ای است.

یافته ها و نتیجه گیری

بر پایه ساختار موجود در موازین کیفری حقوق هسته ای و نیز در کنار چالش های موجود برای مقابله اثربخش با جرایم تروریستی هسته ای، باید ضمن اتخاذ سیاست جنایی تقنینی موثر از طریق اصلاح سیاست جنایی در سطوح بین المللی و ملی، سازوکار نوینی را در تعقیب و رسیدگی به چنین جرایمی شکل داد. به طور کلی با اتخاذ رویکردی مبنایی و با بهره گیری از آموزه های موازین کیفری حقوق هسته ای، می توان سیاست جنایی تقنینی ایران را در قبال جرایم تروریستی هسته ای، مورد شناسایی و سنجش قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p2324655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!