نگرشی نو بر نقش اسطوره در ادبیات نمایشی فانتزی دوره معاصر ایران با توجه به نمایشنامه چهارصندوق بهرام بیضایی
بی تردید یکی از مهمترین و اصلیترین پیوندها و مشابهت های ادبیات نمایشی و فانتزی، بهره گیری هر دو هنر از بن- مایه های اسطوره ای است. بسیاری از آثار شاخص ادبی در جهان آبشخوری اسطورهای دارند و همین به آنها اعتبار، عمق، معنا و البته ماندگاری بخشیده است. این مشابهت در طی زمان همچنان جایگاهش را در پیرنگ و شخصیت پردازی ادبیات نمایشی دوره معاصر حفظ کرده و به شکلی کامال نوآوری شده، در گونه فانتزی خودنمایی میکند. بسیاری از نمایشنامه- های عصر حاضر با اسطوره در تعاملند و سرشار از بینامتنیت اسطوره، ادبیات نمایشی و فانتزی هستند. در این تحقیق هدف کاربردی و روش توصیفی-تحلیل و تطبیقی است، از این رو چهار صندوق بیضایی مورد تحلیل قیاسی قرار گرفت. و از نظریه، نظریه پردازانی در باب اسطوره و فانتزی همچون الیاده، تالکین، نور تروپ فرای بهره گرفته است. محقق نتیجه گرفت، حضور ناپیدای اسطوره در نهان نمایشنامه به صورت نشانه هایی رمزگشایی شده و با جادوی فانتزی به پیوند اسطوره و فانتزی پرداخته است.
اسطوره ، ادبیات نمایشی ، فانتزی ، دوره معاصر ، بهرام بیضایی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.