بررسی امکان و تحقق اخلاق الله از منظر عرفان اسلامی
از منظر عارفان مسلمان و برخی علمای علم اخلاق، قرب اختیاری به خداوند ماهیتی جز تخلق به اخلاقالله ندارد. در این تصویر، ابتداییترین پرسشها این خواهد بود که آیا اساسا میتوان خداوند را دارای اخلاق و متصف به صفات اخلاقی دانست؟ و آیا اساسا میتوان همان اخلاق حاکم بر مناسبات انسانی را به خداوند نیز نسبت داد؟ این پژوهش با رجوع به قواعد کلی متخذ از نصوص دینی و با عنایت به تحلیلهای عرفانی صورتگرفته از آن و نیز بررسی تعاریف لغوی و اصطلاحی اخلاق در مناسبات انسانی، به امکانسنجی ثبوت اخلاق برای خداوند پرداخته است که با مواجههای اجتهادی و رویکرد استنادی، اصطیادی و استنباطی با قواعد، آیات و احادیث ناظر به موضوع و نیز تعریف واژه اخلاق، به این سوال پاسخ داده است. با استناد به اصول هستیشناختیای چون «ثبوت و تحقق اصل و منبع هر خیر و کمالی در نزد خداوند»، خلق نیکو در میان آدمیان، منبع و مستند وجودیای جز اسماءالله نخواهد داشت. احادیث ناظر به این موضوع که مستند ادعای عارفان گشته، بر فرض ضعف سند، بر اساس همین قواعد کلی تایید میگردد. این در حالی است که واژه «اخلاق»، بهلحاظ لغوی و نیز بهلحاظ اصطلاحی، متمکن از تحمل انتساب اخلاق به خداوند است؛ بهشرط آنکه با نقب زدن به روح معنا در هر یک از قیود توضیحی تعاریف، ساحت خداوند را از محدودیتهای متبادر به ذهن بهدلیل انصرافات حاصل از غلبه استعمال تعاریف در اخلاق حاکم بر مناسبات انسانی، پیراسته کنیم.
اخلاق ، اخلاق الله ، عرفان اسلامی ، امکان
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.