مطالعه تطبیقی سیاست‎های حمایت از سالمندی در ایران و سوئد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توسعه بهداشت و رفاه در جهان معاصر و افزایش طول زندگی حاصل از آن، موضوع سالمندی به یکی از مسایل اجتماعی قابل توجه در بسیاری از کشورهای جهان بدل شده است. در نتیجه چنین شرایطی اتخاذ سیاست های کارآمد در زمینه سالمندی بیش از پیش اهمیت و ضرورت یافته است. پژوهش حاضر به دنبال آن است که سیاست های سالمندی دو کشور ایران و سوید را با یکدیگر مقایسه نماید.

روش

بدین منظور مهمترین اسناد و سیاست های سالمندی دو کشور مورد خوانش قرار گرفته و بر اساس این سیاست ها، چهار محورکلیدی در حوزه سیاستگذاری سالمندی،  استخراج گردید که عبارتند از: دولتی/ خصوصی بودن حمایت ها، مادی/ معنوی بودن حمایت ها،  حمایت های مبتنی بر انفعال/ مداخله سالمند، حمایت های مبتنی بر اجتماع گرایی/ فردمحوری.

یافته ها

نتایج مقایسه سیاست ها نشان داد که سیاست های سالمندی در دو کشور ایران و سوید در سه محور اول، قرابت قابل توجهی دارد به نحوی که سیاست های هر دو کشور عموما دولت گرا (محور اول)، مبتنی بر حمایت های مادی بوده (محور دوم) و بیشتر رویکردی انفعالی نسبت به سالمند داشته است (محور سوم). اما مقایسه در محور چهارم نشان دادکه سیاست های ایران بیشتر فردگرایانه و در سوید عموما ماهیتی اجتماع گرایانه دارد.

نتیجه گیری

در مجموع با توجه به قرابت خطوط کلی سیاست های سالمندی در ایران و سوید و اختلاف قابل توجه آنان از حیث رفاه عمومی سالمندان، می توان نتیجه گرفت که مسایل  سالمندی در ایران بیش از آنکه مربوط به ماهیت سیاست ها باشد، به نحوه اجرای سیاست ها مربوط است.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2358762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!