تاثیر رهبری اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی و قصد ترک خدمت با میانجی گری انگیزه ذاتی در پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رهبری اخلاقی زمینه رفتار شهروندی و وفاداری پرستاران را فراهم ساخته و زمانی که رویکرداخلاق مدار در رهبری با بهادادن به ارزش‌های والای انسانی و حمایتی به پرستاران زمینه را برای انجام اثربخش رفتار شهروندی سازمانی پرستاران فراهم سازد، با افزایش انگیزه ذاتی آنان می‌توان سبب کاهش تمایل به ترک خدمت پرستاران گردید.

روش کار

این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع روش توصیفی بوده و با حجم نمونه240 نفر از جامعه آماری پرستاران بیمارستان های شهر رشت و بر اساس فرمول کوکران با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس اجراگردید .داده‌های تحقیق با استفاده از پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت جمع آوری شد و جهت تحلیل داده‌ها از نرم افزار آماری Smart-PLS استفاده شد.

یافته‌ها 

نتایج بدست آمده از تحقیق نشان از تاثیر رهبری اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی با جهت فردی و سازمانی با جهت سازمانی،تاثیر رهبری اخلاقی بر قصد ترک خدمت،. تاثیر رهبری اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی با جهت فردی و سازمانی با جهت سازمانی با میانجی گری انگیزه ذاتی وتاثیر رهبری اخلاقی بر قصدترک خدمت با میانجی گری انگیزه ذاتی دارد.

ملاحظات اخلاقی

پس از توضیح دباره اهداف مطالعه و اطمینان بخشی به شرکت کنندگان درباره محرمانگی اطلاعات و رضایت شفاهی آنان،پرسشنامه ها بین شرکت کنندگان توزیع گردید.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج حاصل از آزمون فرضیات و بدست آوردن میزان تاثیرگذاری هریک از متغیرها می‌توان نتیجه گرفت که مدیران باید سبک رهبری اخلاقی را با غنی سازی و تقویت اهمیت وظیفه، توجه ویژه به شان و جایگاه پرستاران و تاکید بر اخلاق در محیط کار، پرورش دهند. همچنین مدیران با درگیر کردن پرستاران در ارایه چشم انداز و جلب مشارکت بیشتر آنهادر تحقق اهداف و داشتن تفکر مثبت به آینده و توجه به نیازهای آن‌ها و ایجاد فرصت برای شکوفایی و ارتقای آنان به سطح بالاتر، زمینه افزایش انگیزه پرستاران نسبت به کار و در نتیجه زمینه لازم برای بروز رفتارهای شهروندی سازمانی را فراهم نمایند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2393864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!