کارکرد دین در بهداشت روانی انسان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دین به عنوان موهبتی الهی همواره در بطن جوامع بشری حضوری موثر و تعیین کننده داشته است. در این پژوهش به بررسی برخی ازمهمترین کارکردهای دین در بهداشت روانی انسان پرداخته شده که شامل معنابخشی به زندگی، نگاه مثبت به مرگ، نجات از مرداب تنهایی، تقویت صبر و پایداری و اثر بخشی دعا می شود.سوال اینجاست آیا بین انسان و دین رابطه خاصی وجود دارد؟ نقش کمال طلبی انسان و ارتباطش با کارکرد های دین چگونه است؟

روش شناسی

در این پژوهش با بررسی برخی از کارکرد های دین به روش توصیفی – تحلیلی از منابع کتابخانه ای و کتابخانه نرم افزاری استفاده شده است.

یافته ها

با تحلیل و ریشه‌یابی مشکلات و بحرانهای روانی مانند پوچی و بی معنایی در زندگی، وحشت از مرگ، فرار از تنهایی، ناشکیبایی، سرگشتگی و ناامیدی دریافتیم که انسان دارای گرایشهای نامحدود و متعالی غیر از تمایلات غریزی و جسمی است که گرایش محوری در این گرایشها کمال طلبی انسان است که وجه تمایزانسان با حیوان است و اما رسیدن به این گرایش فطری نامحدود در دنیای محدود مادی غیر ممکن است و انسان را به یک تناقض و بن بست فکری و اعتقادی می رساند،

نتایج

متناظر با یافته های تحقیق می توان گفت که کمال طلبی انسان نقش محوری در کارکرد های دین دارد این کمال خواهی انسان در چهارچوب جهان مادی است که زمینه ساز و علت واقعی مشکلات روحی و روانی انسان می شود چرا که منبع کمال فراتر از جهان مادی است و لذا تاکنون فقط دین الهی توانسته انسان را از این بن‌بست اعتقادی رها نماید و پاسخ گوی این نیاز اصیل و حقیقی انسان ها باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!