فهرست مطالب
نشریه بصیرت و تربیت اسلامی
پیاپی 65 (تابستان 1402)
- تاریخ انتشار: 1402/06/26
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 9-42زمینه و هدف
مقاله حاضر پژوهشی است در راستای ارایه راهکارهای ارتقای تربیت سیاسی در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی)، از این رو سوال اصلی مقاله، این است که راهکارهای ارتقای تربیت سیاسی در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی)، چه می باشد؟
روشروش تحقیق کیفی از نوع تحلیل مضمون می باشد. جامعه آماری شامل تمامی بیانات رهبری پیرامون تربیت سیاسی می باشد. نمونه های احصاء شده در بیانات رهبری مبتنی بر راهکارهای ارتقای تربیت سیاسی به صورت تحلیل مضمونی احصاء گردیده است.
یافته ها و نتیجه گیرینتایج یافته ها نشان می دهند که راهکارهای ارتقای تربیت سیاسی در قالب سه بعد محور شناختی، گرایشی و رفتاری قابل شناسایی است. بیشترین راهکارها در مرحله شناختی متصور است که با روش های آموزشی و ارتقای دانشی کارکنان سازمانی امکان پذیر است. در مرحله دوم، ارتقای راهکارهای گرایشی تربیت سیاسی کارکنان به صورت مهارت افزایی از طریق کارگاه ها و سخنرانی ها شدنی است. در مرحله نهایی برای ارتقای راهکارهای رفتاری تربیت سیاسی کارکنان، در درون سازمان باید به سمت فرهنگ سازی و نهادینه سازی رهنمون شد.
کلیدواژگان: تربیت سیاسی، راهکار، نهادینه سازی، گرایش، رفتار -
صفحات 43-65زمینه و هدف
افزایش برخی رفتار های غیر اسلامی افراد سود جو محقق را بر آن داشته که چنین تحقیقی را با هدف شناخت اثر بخشی روش های پلیسی با هنجار شکنان اخلاقی(تیپ های مانکنی و روابط غیر هنجاری در معابر عمومی و میادین) انجام دهد. سوال این است که چه بخشی از ناهنجاری های اخلاقی در جامعه نیازمند کار پلیسی است و جایگاه پلیس در کنار سایر سازمان های مردم نهاد در برخورد با هنجارشکنان کدام است؟
روش تحقیق:
تحقیق حاضر از نظر نوع تحقیق کاربردی و از نقطه نظر روش پژوهش توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق هنجارشکنان اخلاقی دستگیر شده توسط پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ است(101نفر)و محاسبه حجم نمونه بر پایه جدول مورگان 98 نفر است.ابرار گرد آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که قبل ازاجرا اعتبار وپایایی آن تایید گردیده است(801/0=ơ) . داده ها نیز از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته هایافته ها نشان می دهد که از نقطه نظر جامعه آماری ، روش های برخوردی پلیس موجب کاهش اثربخشی پلیس با هنجارشکنان اخلاقی شده است. این امر منجر به کاهش اثر بخشی طرح امنیت اخلاقی در کنترل هنجارشکنان شده است.همچنین شیوه های پیشگیرانه پلیس تاحدودی منجر به افزایش اثر بخشی طرح امنیت اخلاقی درکنترل هنجار شکنان می گردد .
نتایجبه طور کلی پلیس باید با به کارگیری مامورین آموزش دیده، استفاده از پلیس زن و همکاری با نهاد های فرهنگی با هنجار شکنان اخلاقی مقابله کند و این مهم بر عملکرد پلیس در مبارزه با هنجار شکنان اخلاقی اثر بخشی دارد.
کلیدواژگان: پلیس، حجاب، هنجار شکنان اخلاقی، اثربخشی -
صفحات 67-91زمینه و هدف
سبک زندگی اسلامی به عنوان مجموعه ای ازبینش ها، نگرش ها، ارزش هاو الگوهای رفتاری و سلامت روان برای مردم ایران در عصر حاضر اولویت بسیار بالایی دارد. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر سبک زندگی اسلامی در سلامت روان فرهنگیان بازنشسته شهرستان سلسله بود.
روشروش این تحقیق از نوع پیمایش و ابزار جمع آوری دادها، پرسشنامه استاندارد است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه فرهنگیان شهرستان سلسله می باشد و نمونه آماری شامل 145 نفر از این فرهنگیان است که به روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند..
یافته ها و نتیجه گیرییافته ها نشان داد که بین بعد اخلاق سبک زندگی اسلامی و علایم جسمانی، اضطراب و کارکرد اجتماعی تفاوت معنا دار دیده شد .بین بعد اجتماعی سبک زندگی اسلامی و علایم جسمانی، اضطراب و افسردگی تفاوت معنا داری دیده شد. اما در بعد مالی و علایم جسمانی، کارکرد اجتماعی و افسردگی تفاوت معنا داری وجود ندارد. همچنین بین بعد خانواده سبک زندگی اسلامی با اضطراب، علایم جسمانی، کارکرد اجتماعی و افسردگی رابطه معنادار وجود نداشته و بین بعد باور سبک زندگی اسلامی با افسردگی، اضطراب، علایم جسمانی و کارکرد اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد. نتایج این تحقیق حکایت از تاثیر سبک زندگی ایرانی- اسلامی بر سلامت روان افراد مورد مطالعه دارند. یافته های تحقیق بیانگر آن است که سلامت روان افراد مورد مطالعه به شکل قابل ملاحظه ای متاثر از سبک زندگی آن هاست و اگر بدان توجه نشود آسیب های روانی افراد را به دنبال خواهد داشت.
کلیدواژگان: سبک زندگی اسلامی، فرهنگیان بازنشسته، سلامت روان، باورها -
صفحات 93-121زمینه و هدفتدوین نقشه مهندسی فرهنگی و لزوم توجه به تهاجم فرهنگی در راستای هندسه نظم نوین جهانی از مهمترین دغدغه ها و خواست های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال های اخیر بوده است. این پژوهش به دنبال شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های نوین مهندسی فرهنگی کشور از دیدگاه معظم له و طراحی الگوی در این زمینه برای توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی است.روشاین پژوهش به لحاظ هدف اکتشافی و به لحاظ رویکرد از نوع تحقیقات کیفی است . جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون به بررسی بیانات، سخنرانی ها، پیام ها و مکتوبات معظم له در طول زعامت ایشان پرداخته شده و از این رهگذار، ابعاد، مولفه ها و شاخص ها و بایسته هایی استخراج شده است.یافته هااز کدگذاری و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در رابطه با موضوع تحقیق، 3 مضمون فراگیر، 8 مضمون سازمان دهنده و 42 مضمون پایه به عنوان الگوی نوین مهندسی فرهنگی کشور استخراج گردید. یافته های پژوهش نشان داد الگوی مستخرج که شامل سه بعد یا مضمون فراگیر بازطراحی ساختاری دستگاه های فرهنگی در جهت هم افزایی بیشتر بین آن ها ، بازسازی انقلابی در حوزه فرایندها و تغییرات و تعاملات محیطی در حوزه فرهنگ است.نتایجبازسازی انقلابی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را می توان در قالب الگویی نوین از مهندسی فرهنگی مورد تبیین و تحلیل قرار داد که در آن، مهمترین وظیفه و رسالت نظام حکمرانی کشور در دست گرفتن ابتکار عمل در این حوزه است، که با استفاده از از آن، می توان گام مهمی در مسیر طراحی الگوهای بومی برای آینده برداشت.کلیدواژگان: مهندسی فرهنگی، بازسازی انقلابی، الگوی نوین
-
صفحات 123-150زمینه و هدف
همواره در مدیریت بحران های امنیت عمومی، که متاثر از آسیب های اجتماعی ناامن ساز هستند، شیوه های متنوع و متفاوتی از سوی فرماندهان متولی کنترل این بحران ها بکار گرفته می شوند که ممکن است نتایج مطلوبی را به دنبال نداشته باشند. هدف از این تحقیق، ارایه یک الگوی راهبردی بومی اسلامی- ایرانی بر اساس آموزه قرآنی «قول سدید» و سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای مدیریت بحران های اجتماعی ناامن ساز امنیت عمومی است.
روشاین پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختاریافته و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش هدفمند با 20 نفر (15 نفر فرماندهان نیروی انتظامی و 5 نفر کارشناسان علوم قرآنی) خبرگان آشنا به مباحث موردنظر، مصاحبه انجام شد. بر اساس مراحل سه گانه کدگذاری، مدل کیفی پژوهش طراحی شد.
یافته هانتایج پژوهش حاضر، نشان دهنده استخراج تعداد 7بعد، 19 مولفه و 104 شاخص است که در قالب مدل پارادایمی شامل مدیریت بحران های اجتماعی ناامن ساز امنیت عمومی به عنوان مقوله محوری؛ شرایط علی (عوامل رفتاری فرماندهان، ریشه های بحران اجتماعی ناامن ساز)؛ عوامل زمینه ای (قومی و مذهبی، فرا منطقه ای، نهادی، ساختاری و اداری، اقتصادی، شناختی و رفتاری)؛ شرایط مداخله گر (تقوا؛ تقیه؛ قول معروف؛ قول احسن؛ قول میسور؛ قول کریم؛ قول بلیغ)؛ راهبردها (برخورد نرم و برخورد سخت) و پیامدها (امنیت-انتظامی، فردی و اجتماعی) قرار گرفت.
نتیجه گیریبرخوردهای نرم و سخت که برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و آموزه قرآنی «قول سدید» است، می تواند به عنوان یک راهبرد برای مدیریت بحران های اجتماعی ناامن ساز امنیت عمومی مورداستفاده قرار گیرد
کلیدواژگان: قول سدید، مدیریت بحران های اجتماعی ناامن ساز، امنیت عمومی -
صفحات 151-172زمینه و هدف
مطالعه حاضر به منظور بررسی نقش جهت گیری مذهبی-اسلامی و سلامت معنوی معلمان در پیش بینی گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان پسر انجام شد.
روشروش تحقیق حاضر توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 2 شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. تعداد نمونه شامل 150 نفر از معلمان و 300 نفر از دانش آموزان بودند که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های رفتارهای پرخطر (احمدپور، 1390)، جهت گیری مذهبی با تکیه بر اسلام (آذربایجانی، 1382) و سلامت معنوی (پولوتزین و الیسون، 1982) استفاده شد. داده های گردآوری شده با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با بهره گیری از نرم افزار آماری SPSS20 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها:
بین جهت گیری مذهبی/اسلامی (01/0 p< و 438/0-=r) و سلامت معنوی معلمان (01/0p< و 405/0-=r) با گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان رابطه معنی داری به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جهت گیری مذهبی/اسلامی و سلامت معنوی معلمان 504/0 درصد توانایی پیش بینی گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان را دارند (01/0 p<).
نتیجه گیریمی توان نتیجه گرفت، وجود جهت گیری مذهبی/اسلامی و سلامت معنوی معلمان، می تواند زمینه ساز کاهش و حتی پیشگیرانه از گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان باشد. ازاین رو تدارک برنامه های جامع از سوی اداره آموزش و پرورش به منظور بررسی و تصحیح این متغیرها در معلمان بسیار حایز اهمیت می باشد.
کلیدواژگان: جهت گیری مذهبی-اسلامی، سلامت معنوی، گرایش به رفتارهای پرخطر
-
Pages 9-42Background and objectives
The present article is a research in the way of providing solutions to improve political education in the thought of Ayatollah Khamenei. The main question of the article is, what are the ways to improve political education in the thought of Ayatollah Khamenei?
MethodologyThis research has been done with a qualitative method through thematic analysis. The statistical community includes all the Supreme Leader's statements about political education. Examples of Supreme Leader's statements based on strategies for promoting political education have been extracted.
Findings and ResultsThe findings show that the strategies for improving political education can be identified in the form of three dimensions based on cognitive, orientation and behavior. Most of the solutions are envisioned in the cognitive stage, which is possible with educational methods and knowledge improvement of the organization's employees. In the second stage, it is possible to improve the orientation solutions of employees in the form of skill enhancement through workshops and lectures. In the final stage, in order to improve the political behavior of the employees, within the organization, it is necessary to move towards culturalization and institutionalization.
Keywords: political education, solution, Institutionalization, orientation, Behavior -
Pages 43-65Background and objectives
The increase in some un-Islamic behaviors of profit-seeking people has prompted the researcher to conduct such research with the aim of knowing the effectiveness of police methods with moral violators (mannequin styles and non-normative relationships in public streets and squares). The question is, which part of the moral anomalies in the society requires police work and what is the position of the police next to other NGOs in dealing with norm breakers?
MethodologyIn terms of its objectives, this study is of an applied research type and in terms of method, it is descriptive and survey. The statistical population of the study of moral violators arrested by the moral security police of Metropolitan Tehran is 101 people and the sample size calculation based on the Morgan Table is 98 people. In order to collect the data, the researcher made a questionnaire, validity and reliability of which were confirmed before its implementation (r=0.801). The data was also analyzed through SPSS software.
FindingsThe findings show that from the point of view of the statistical community, the methods police have reduced the effectiveness of the police with moral violators. This has led to a decrease in the effectiveness of the moral security plan in controlling violators. Also, the preventive methods of the police to some extent lead to increasing the effectiveness of the moral security plan in controlling the violators.
ResultsIn general, the police should deal with moral violators by employing trained officers, using female police officers, and cooperating with cultural institutions, and this has an effect on the performance of the police in combating moral violators.
Keywords: Police, Hijab, Moral violators, effectiveness -
Pages 67-91Background and objectives
The Islamic lifestyle, as a set of insights, attitudes, values and behavioral patterns and mental health, has a very high priority for the people of Iran in this era. The aim of the present research is to study the effect of Islamic lifestyle on the mental health of retired educators in Selseleh city.
MethodThe method of this research is a survey and the data collection tool is a standard questionnaire. The statistical population of the present study includes all educators in Selseleh city, and the statistical sample includes 145 educators who were selected by systematic random sampling.
Findings and resultsThe findings showed that there is a significant difference between the moral dimension of Islamic lifestyle and physical symptoms, anxiety and social functioning. A significant difference was seen between the social dimension of Islamic lifestyle and physical symptoms, anxiety and depression; however, there is no significant difference in the financial dimension and physical symptoms, social functioning and depression. Also, there is no significant relationship between the family dimension of Islamic lifestyle with anxiety, physical symptoms, social functioning and depression, and there is a significant relationship between the belief dimension of Islamic lifestyle and depression, anxiety, physical symptoms and social functioning. The results of this research indicate the effect of the Iranian-Islamic lifestyle on the mental health of the studied people. The findings of the research show that the mental health of the studied people is largely affected by their lifestyle, and if it is not paid attention to, it will lead to psychological damage.
Keywords: Islamic lifestyle, Retired educators, Mental Health, Beliefs -
Pages 93-121Background and objectivesDeveloping a cultural engineering plan and the need to pay attention to cultural invasion in line with the geometry of the new world order has been one of the most important concerns and demands of the Supreme Leader (Madazla Al-Ali) from the Supreme Council of the Cultural Revolution in recent years. This research seeks to identify the new dimensions, components and indicators of the country's cultural engineering from the perspective of Supreme Leader and design a model in this field for the development of the culture of the Islamic Revolution.MethodIn terms of its objectives this study is an exploratory and research in terms of its approach qualitative, and its method is descriptive-analytical. In order to analyze the data, the statements, speeches, messages and letters of Supreme Leader during his leadership were examined using thematic analysis method, and dimensions, components, indicators and requirements were extracted from them.FindingsFrom the coding and analysis of the Supreme Leader's statements regarding the research topic, 3 comprehensive themes, 8 organizing themes and 42 basic themes were extracted as the new model of cultural engineering of the country. The findings of the research showed that the extracted model includes three dimensions or the comprehensive theme of structural redesign of cultural institutions in the direction of greater synergy between them, revolutionary reconstruction in the field of processes and environmental changes and interactions in the field of culture.ResultsThe revolutionary reconstruction from the perspective of the Supreme Leader of the Islamic Revolution can be explained and analyzed in the form of a new model of cultural engineering, in which the most important task and mission of the country's governance system is to take the initiative in this field, which can be used to take an important step in the direction of designing indigenous models for the future.Keywords: cultural engineering, Revolutionary reconstruction, New model
-
Pages 123-150Background and objectives
In the management of public security crises that are affected by insecure social damage, various and different methods are always used by the commanders in charge of controlling these crises, which may not lead to desirable results. The purpose of this research is to present a local Islamic-Iranian strategic model based on the Quranic doctrine of "Qul-Sadid" and the words of the Supreme Leader for the management of insecure-making social crises of public security.
MethodThis research was conducted with a qualitative approach and using the grounded-theory method. Data collection was done through semi-structured interviews, and in order to collect the data, 20 people (15 police commanders and 5 Quranic experts) familiar with the topics were interviewed. Finally, the research model has been designed based on three stages of coding, a qualitative model.
FindingsThe results of the current research indicate the extraction of 7 dimensions, 19 components and 104 indicators, which in the form of a paradigm model includes the management of insecure-making social crises of public security as a central category: Causal conditions (behavioral factors of the commanders, the roots of the insecure social crisis); contextual factors (ethnic and religious, trans-regional, institutional, structural and administrative, economic, cognitive and behavioral); intervening conditions (piety, taqiyyah, famous speech, excellent speech, Mysore speech, noble speech, eloquent speech); strategies (soft approach and hard approach); and consequences (security-administrative, individual and social).
ResultsSoft and hard approaches, which are derived from the words of the Supreme Leader (Madazla-ul-Ali) and the Quranic teachings of "Qul-Sadid", can be used as a strategy for managing insecurity-making social crises of public security.
Keywords: Qul Sadid, Management of insecure-making social crises, Public Security -
Pages 151-172Background and objectives
The present study was conducted in order to investigate the role of religious/Islamic orientation and spiritual health of teachers in predicting the tendency to risky behaviors in male students.
MethodThe current research method was descriptive, correlational type. The statistical population of the research included all the male teachers and students of the second year of high school in the 2nd district of Ardabil city in the academic year of 2021-2022. The number of samples included 150 teachers and 300 students who were selected by available sampling method. Questionnaires of high-risk behaviors (Ahmadpour, 2013), religious orientation based on Islam (Azerbaijani, 2013) and spiritual health (Polotzin & Ellison, 1982) were used to collect data. The collected data were analyzed by Pearson's correlation coefficient test and multiple regression using SPSS20 statistical software.
FindingsThere is a significant relationship between religious/Islamic orientation (p<0.01 and r=-0.438) and spiritual health of teachers (p<0.01 and r=-0.405) with tendency to risky behaviors in students. The results of the regression analysis showed that religious/Islamic orientation and spiritual health of teachers have 0.504 percent ability to predict the tendency of students to engage in high-risk behaviors (p<0.01).
ResultsIt can be concluded that the presence of religious/Islamic orientation and the spiritual health of teachers can be the basis for reducing and even preventing the tendency to risky behaviors in students. Therefore, it is very important to prepare comprehensive programs by the Department of Education in order to check and correct these variables in teachers.
Keywords: Religious, Islamic orientation, spiritual health, Tendency to Risky Behaviors