شناسایی و ارزشیابی نتایج برنامه درسی رشته مهندسی عمران: از نکاه اساتید و دانش آموختگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

رشته مهندسی عمران امروزه از جمله رشته های پرطرفدار می باشد که دانش آموختگان آن مسیولیت های زیادی در سازندگی و آبادانی کشور دارند و بر همین اساس لازم است برنامه درسی رشته منتهی به نتایج مطلو گردد. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر، شناسایی نتایج مطلوب برنامه درسی کارشناسی رشته مهندسی عمران و ارزیابی وضعیت موجود برنامه درسی کارشناسی مهندسی عمران در بعد نتایج بوده است.

مواد و روش ها

رویکرد تحقیق، ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی است. روش تحقیق کیفی در این مطالعه، پدیدارشناسی و در بخش کمی پیمایشی بوده است. پژوهش حاضر در یکی از دانشگاه های جامع کشور انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و ابزار بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جامعه آماری بخش کیفی، اعضای هیات علمی رشته مهندسی عمران دانشگاه مربوطه و بخش کمی دانش آموختگان رشته کارشناسی مهندسی عمران طی سال های 1394تا 1397 آن دانشگاه به تعداد 120 نفر بوده است. در بخش کیفی به منظور بررسی عمیق موضوع با همه اعضای جامعه (12 نفر) مصاحبه صورت گرفت و در بخش کمی حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 92 نفر تعیین شد. به منظور تحلیل یافته های کیفی از مقوله بندی و برای تحلیل اطلاعات کمی نیز از نرم افزارspss استفاده شده است.

بحث و نتیجه گیری

نتایج برنامه درسی رشته مهندسی عمران در سه سطح محصول، برون داد و پیامد بررسی شده است.یافته ها نشان داد از نظرمصاحبه شوندگان نتایج برنامه درسی در سطح محصولات عبارت اند از تسلط بر دانش پایه، اصول و مبانی مهندسی عمران، توانایی طراحی، نظارت و اجرای پروژه های عمرانی، توانایی تجزیه و تحلیل مهندسی، توانایی کار با نرم افزارهای کاربردی رشته مهندسی عمران و رشد مهارت های نوآوری و کارآفرینی و در سطح برون داد عبارت اند از: یافتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی، رضایت مندی کارفرمایان و گرایش به ادامه تحصیل و در بعد پیامد عبارت است از: بهبود کیفیت زندگی عمومی و رفاه اجتماعی، مدیریت مصرف انرژی، مدیریت و کنترل حوادث انسان ساز و بلایای طبیعی، توسعه پایدار و ایجاد آرامش و ایمنی می باشد. از نظر دانش آموختگان نتایج برنامه درسی رشته مهندسی عمران در زمینه آشنایی با دانش اصول و مبانی مهندسی عمران، توانایی تجزیه و تحلیل مهندسی و ایجاد دید و نگرش مهندسی در سطح متوسط بوده است و در سایر گویه ها پایین تر از سطح متوسط بوده و درکل از نظر دانش آموختگان دانشگاه مربوطه نتایج برنامه درسی رشته مهندسی عمران در هر سه سطح محصول، برون داد و پیامد با وضعیت مطلوب فاصله دارد

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!