تغییرات سطوح سرمی تروپونین- I و کورتیکوسترون پس از یک دوره تمرین استقامتی و تحریک الکتریکی در موش های صحرایی انفارکته شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی حدود یک سوم از کل مرگ و میرها در جهان می باشند که بیومارکرها متفاوتی در ایجاد آن دخالت دارند. هدف از این تحقیق تعیین اثرپذیری سطوح تروپونین-I و کورتیکوسترون موش های صحرایی القاء شده به انفارکتوس میوکارد پس از یک دوره تمرین استقامتی و تحریک الکتریکی حاد بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی کنترل شده با گروه شاهد50 سر موش صحرایی نژاد ویستار (8 هفته ای با وزن30±130 گرم) به طور تصادفی به 5 گروه سالم، انفارکته، انفارکته-تمرین استقامتی، انفارکته-تحریک الکتریکی و انفارکته-تحریک الکتریکی-تمرین استقامتی تقسیم شدند. سپس انفارکتوس میوکارد با استفاده از دو تزریق زیرجلدی ایزوپروترونول (150 میلی گرم/کیلوگرم) به فاصله 24 ساعت در گروه های انفارکته القاء گردید. گروه های مداخله برای یک جلسه تحت تحریک الکتریکی (دستگاه فوت شوک برای 5/0 میلی آمپر و 20 دقیقه) و تمرین استقامتی (تردمیل با سرعت 20 متر/دقیقه برای 1 ساعت) قرار گرفتند. سپس بلافاصله بعد از مداخله، سطوح سرمی CORT و  cTnIبررسی شدند. برای آنالیز داده ها از آزمون آنووآ یک طرفه و تعقیبی توکی در سطح معنی داری 05/0>P استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که انفارکتوس میوکارد موجب افزایش سطوح سرمی CORT و  cTnIمی شود. از طرفی میزان  CORTدر گروه های تمرین استقامتی (0008/0=P)، تحریک الکتریکی (032/0=P) و تحریک الکتریکی-تمرین استقامتی (044/0=P) کاهش معنی داری نسبت به گروه انفارکتوس میوکارد داشته است. همچنین مقادیر  cTnIتنها در گروه تمرین استقامتی با انفارکتوس میوکارد کاهش معنی داری (013/0=P) را نشان داد.

نتیجه گیری

انجام تمرین استقامتی همراه با تحریک الکتریکی به صورت جداگانه و تلفیق آن ها منجر به کاهش میزان کورتیکوسترون و cTnI نمونه های انفارکته می شود و به نظر می رسد در بهبود شرایط بیماران مبتلا به انفارکتوس قلبی موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 280
لینک کوتاه:
magiran.com/p2429605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!