طراحی و تبیین مدل ادامه حیات و تقویت برند هتل با رویکرد توسعه صنعت گردشگری (مورد مطالعه: هتل های منتخب 4 و 5 ستاره شهرمشهد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هتل ها اقدامات زیادی را برای بهبود موفقیت در جهت توسعه و ادامه حیات برندهای خود انجام می دهند. اما درک اینکه چگونه مشتریان و گردشگران، توسعه برند را ارزیابی می کنند، مهم می باشد. بدین منظور در جهت بهبود موفقیت توسعه و به عبارتی تقویت برندها، ضروری است که عوامل موثر بر ارزیابی نگرش های مشتریان و گردشگران از توسعه و تقویت برند شناسایی و بررسی گردد. پژوهش حاضر درصدد دستیابی به مدل ادامه حیات و تقویت برند هتل با رویکرد توسعه صنعت گردشگری در هتل های منتخب 4و5 ستاره شهرمشهد است.  این مطالعه به روش آمیخته(کمی-کیفی) انجام شده است. در بخش کیفی از نظریه پردازی داده بنیاد و سه مرحله کدگذاری استفاده شده است.در این بخش گردآوری داده ها به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با 19 نفر از مدیران هتل های 4 و 5 ستاره شهر مشهد به شیوه نمونه برداری غیر احتمالی قضاوتی و گلوله برفی انجام شده است. در بخش کمی براساس ابعاد مدل بدست آمده، پرسشنامه محقق ساخته تدوین و توسط گردشگران مستقر در هتل های 4 و 5  شهر مشهد، تکمیل و مدل بدست آمده نیز براساس روش معادلات ساختاری آزمون کمی گردید. دربخش کیفی، مدل نهایی پژوهش در قالب پارادایم کدگذاری محوری ارایه گردید و منجر به طرح شش قضیه شدکه شامل شرایط علی(چهار مقوله)، شرایط مداخله گر (سه مقوله)، شرایط زمینه ای (سه مقوله)، مقوله محوری تحت عنوان مدیریت برندمحور، راهبردها(هفت مقوله) و پیامدها(هفت مقوله) از آن استخراج شده اند.در بخش کمی نتایج تحلیل ساختاری مدل بررسی گردید و معناداری روابط بین مولفه ها و مناسب بودن ابعاد مدل تایید شد. با وجود اینکه سال هاست مسئله توسعه و تقویت هتل ها در صنعت گردشگری جهت ایجاد برندهایی قوی در این عرصه مورد بحث قرار گرفته است، اما همچنان بررسی این امر مهم ضروری به نظر می رسد. چرا که افزایش رقابت، هتلداران را مجبور کرده است تا راه های جدیدی را برای تفکیک برند خود از برندهای رقیب دنبال کنند. ترویج برند مبتنی بر مصرف کننده می تواند عامل کلیدی استراتژیک محرک برای موفقیت در صنعت هتلداری و توسعه صنعت گردشگری باشد. پژوهش حاضر نشان می دهد که با  بهره گیری از مدیریت برندمحور ، می توان در جهت ادامه حیات و تقویت برند هتل ها گام برداشت و از طریق اجرای مدل ارایه شده در این پژوهش به توسعه صنعت گردشگری کمک نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2430440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!