اثرات UVB بر رشد و مقدار ترکیبات ضد UV در سیانوباکتری Nostoc linckia

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

گونه های نوستوک به عنوان منبع طبیعی بسیاری از متابولیت های ثانویه که دارای خواص دارویی هستند، مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند. آنها مواد محافظ اشعه ماوراء بنفش مانند اسیدهای آمینه های شبیه مایکوسپورین (MAAs) یا سیتونمین را سنتز می کنند تا اثرات زیان بار ناشی از تابش UV را به حداقل برسانند. در این تحقیق اثرات تشعشع UVB بر افزایش میزان مواد محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش (سیتونمین و اسید آمینه های شبیه مایکوسپورین) و پارامترهای رشد مانند رنگدانه های فتوسنتزی، محتوای پروتیین و قند در سیانوباکتری های Nostoc linckia مورد مطالعه قرار گرفت.

روش ها 

به این منظور کشت های 14 روزه جلبکی به مدت 1، 2 و 3 ساعت در روز به مدت 5 روز با اشعه UVB تیمار شدند. بعد از تیمار، میزان رشد بر اساس اندازه گیری وزن تر و دیگر پارامترهای بیوشیمیایی بر اساس روش رنگ سنجی اندازه گیری شدند. داده ها به وسیله آنالیز واریانس یک طرفه آنالیز شدند و معنی دار بودن اختلافات به وسیله آزمون دانکن تخمین زده شد.

یافته ها

  تیمار UVB باعث کاهش وزن تر جلبک نوستوک شد. جلبک هایی که در معرض 3 ساعت تابش UVB قرار داشتند یک افزایش در محتوای OS-MAAS نشان دادند. محتوای سیتونمین در تیمار 3 ساعته UVB تا 3 برابر افزایش یافت. جلبک های تیمار شده با UVB مقدار بیشتری کلروفیل a و کاروتنویید کل داشتند، اما میزان فیکوبیلی پروتیین ها در این تیمار کاهش نشان داد. محتوای پروتیین کل و قند کل تحت تاثیر اشعه UVB قرار نگرفت.

نتیجه گیری

این نتایج نشان داد این روش تیماردهی UV علاوه بر این که باعث افزایش قابل توجه ترکیبات ضد UV در این جلبک می شود، کاهش چندانی در بیومس ایجاد نمی کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2431864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!