بررسی فراوانی فاکتورهای مرتبط با باروری در زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید مراجعه کننده کلینیک روماتولوژی شهر رفسنجان در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آرتریت روماتویید، بیماری مزمنی است که اتیولوژی ناشناخته دارد و می تواند بر ابعاد مختلف زندگی زنان به خصوص دوران بارداری و پیامدهای آنها تاثیر گذار باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی فاکتورهای مرتبط با باروری در زنان مبتلا به آرتریت روماتویید انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1399 بر روی 100 زن مبتلا به آرتریت روماتویید و 100 زن سالم اجرا شد. تشخیص آرتریت روماتویید بر اساس معیارهای ACR 2010/EULAR و تایید روماتولوژیست بود. اطلاعات دموگرافیک و مرتبط با باروری شامل سن اولین قاعدگی، سن منوپوز، نظم قاعدگی، تعداد بارداری، سابقه ناباروری، مصرف داروهای کمک باروری، طول مدت ناباروری و شدت بیماری بر اساس معیار DAS.28 بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 20) و آزمون های آماری تی مستقل و کای دو انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین مدت ابتلاء به بیماری 57/49±14/49 ماه و شدت بیماری در نیمی از بیماران متوسط بود. تعداد بارداری و زایمان بین دو گروه اختلاف معنی داری نداشت (05/0<p). سابقه سقط در 33 نفر (33%) از زنان مبتلا و 56 نفر (56%) از زنان سالم گزارش شد (007/0=p). سابقه ناباروری اولیه و ثانویه در زنان مبتلا به آرتریت روماتویید کمتر از زنان سالم بود (به ترتیب 017/0=p، 542/0=p) و مصرف داروهای کمک باروری در زنان سالم فراوانی بیشتری داشت (224/0=p).

نتیجه گیری

 در مطالعه حاضر شاخص های مرتبط با بارداری از جمله فراوانی سقط، سابقه ناباروری اولیه و مصرف داروهای کمک باروری در زنان مبتلا به آرتریت روماتویید کمتر از زنان سالم گزارش شد. لازم است در مطالعات آتی با حجم نمونه بیشتر و انتخاب بیش از یک گروه شاهد، این یافته ها به طور دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2474935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!