تاثیر درمان رفتاری-شناختی (CBT) بر تغییر سبک های حل تعارض پرسنل نظامی و همسران ایشان طی همه گیری جهانی کووید-19: یک مطالعه نیمه تجربی تصادفی سازی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 پاندمی کووید-19 سبب افزایش تعارضات و تنش‌های فراوانی در میان زوجین و خانواده‌ها شده است. در این میان به تنش‌ها و تعارضات احتمالی در خانواده‌های پراسترس همانند خانواده‌های نظامی کمتر توجه شده است. این پژوهش باهدف بررسی تاثیر درمان رفتاری-شناختی بر تغییر سبک‌های حل تعارض پرسنل نظامی و همسران ایشان طی همه‌گیری جهانی کووید-19 انجام گردیده است.

روش‌ها

در این مطالعه نیمه‌تجربی 66 نفر از پرسنل نظامی و همسران ایشان وارد مطالعه شدند و با روش تصادفی‌ سازی بلوکی به دو گروه آزمون (32n=) و کنترل (34n=) تخصیص یافتند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و نسخه B پرسشنامه سبک‌های حل تعارض رحیم بود که در سه مرحله قبل، بعد و یک ماه پس از مداخله تکمیل شدند. درمان رفتاری-شناختی در طی 9 جلسه 90 دقیقه‌ای برای گروه آزمون ارایه شد. گروه کنترل در این پژوهش هیچ‌گونه آموزشی دریافت ننمودند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های تی ‌مستقل، کای‌ اسکویر و دقیق فیشر در نرم‌افزارSPSS  نسخه 22 استفاده شد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد پس از اجرای درمان رفتاری-شناختی در گروه آزمون، میزان استفاده از سبک حل تعارض غیرسازنده به طور معنی‌داری نسبت به گروه کنترل کاهش یافت (0/001>P). همچنین استفاده از سبک حل تعارض سازنده نسبت به گروه کنترل به طور معنی‌داری افزایش یافت (0/001>P).

نتیجه‌گیری

درمان رفتاری-شناختی سبب کاهش استفاده از سبک‌های حل تعارض غیرسازنده و افزایش استفاده از سبک‌های حل تعارض سازنده در میان پرسنل نظامی و همسران ایشان می‌گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1270 تا 1278
لینک کوتاه:
magiran.com/p2480926 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!