شناسایی و اولویت بندی جانشین های رهبری در سازمان برنامه و بودجه با نگاه به ماموریت های سازمانی بر اساس مدل حاکمیتی هیل و هوپ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی و اولویت بندی جانشین های رهبری در سازمان برنامه و بودجه با نگاه به ماموریت سازمانی انجام شد. جانشین های رهبری لزوم رهبری در بعضی از شرایط را مورد تردید و پرسش قرار داده است. به گونه ای که پاره ای از عوامل نظیر ویژگی شغلی، فردی، سازمانی و ارزشی می تواند به عنوان جانشینی برای رهبری محسوب شوند. روش این پژوهش از نظر ماهیت داده ها، کمی؛ از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل7 نفر از خبرگان سازمانی بوده که با شیوه نمونه گیری قضاوتی و 33 نفر از مدیران ارشد ستادی سازمان برنامه و بودجه بوده که با روش نمونه گیری سرشماری انتخاب گردیدند. جهت گردآوری داده ها از سه پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها، نرم افزار spss و آزمون تی تک جمله ای و همچنین نرم افزار لنگو و روش سلسله مراتبی میخاییلوف می باشد. انجام این تحقیق نشان داد که سازمان برنامه و بودجه با توجه به سطوح استقلال اداری زیاد و استقلال عملیاتی زیر متوسط و تقریبا کم در انجام ماموریتهای خود می تواند از کدام جانشین های رهبری و با چه اولویتی استفاده نماید. همچنین اولویت متغیرهای تشکیل دهنده جانشین های رهبری در سازمان برنامه و بودجه به ترتیب ویژگی های فردی، سازمانی، شغلی و ارزشی مشخص شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2483245 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!