تبیین مفهوم «طب اسلامی»

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه مکاتب طبی مختلفی از جمله طب نوین، مکمل و سنتی، چینی و اخیرا طب اسلامی بوجود آمده که هر یک بر مبنای فلسفه خاص خود در فرایند سلامتی انسان به ایفای نقش پرداخته اند. از طرفی تکفیر پیدا و پنهان متمسکین هر مکتب نسبت به سایر مکاتب طبی، موجب تنازعاتی در صحنه عمل شده که حق دستیابی افراد جامعه به سلامتی را با چالش روبرو ساخته است. هدف این مقاله تبیین مفهوم و اجزای طب اسلامی است تا با شناخت دقیقتر آن بتوان از دایره این تنازعات کاست.

مواد و روش ها

این مقاله یک بررسی مروری و کتابخانه ای است که به صورت هدفمند و با معیارهای معین از طریق جستجو درکتاب های معتبر دینی ازجمله تفسیر تسنیم، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی و برخی پایگاه های اطلاعات علمی داخلی و بین المللی با کلید واژه های مرتبط همچون طب اسلامی یا Islamic Medicine بدون اعمال محدودیت زمانی انجام شده است.

یافته ها

شناخت ریشه اختلافات علمی، مفهوم علم اسلامی، انسان شناسی اسلامی، طبابت روحانی، محدوده قلمرو طب مبتنی بر شواهد، ملزومات اولیه و ضوابط اسلامی شدن طب، شیوه برخورد با گزاره های روایی طبی و در نهایت ارایه الگویی برای پرداختن به موضوعات طبی، مولفه هایی هستند که در بازشناسی مفهوم حقیقی طب اسلامی بایستی موردتوجه قرارگیرند.

نتیجه گیری

با توجه به جایگاه برجسته «عقل» در کنار «نقل»، در مکتب جامع اسلام، مفهوم حقیقی «طب اسلامی» بسیار فراتر از آنچه که اکنون به اشتباه بجای «طب الایمه یا طب النبی» و یا «طب دوره تمدن اسلامی» مستعمل شده، می باشد. حداقل حیطه این مفهوم، تمام مکاتب مورد استفاده طبی امروز و هر آنچه از علوم پزشکی که مبتنی بر سیره عقلا و با نگاه توحیدی و در راستای سلامت جسمانی و نفسانی انسان بطور توامان است، را در بر می گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
57 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2490790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!