چالش های دستیابی به شاخص های بیمارستان سبز: یک مطالعه ترکیبی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 بیمارستان سبز مفهومی در راستای صیانت محیط زیست از اقدامات مخرب انسان است که پس از جنگ های جهانی و انقلاب صنعتی و تخریب روزافزون محیط زیست، در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار ظهور کرد. بیمارستان ها نیز با توجه به مسیولیت های اجتماعی خود به سمت اجرای شاخص های بیمارستان سبز حرکت کردند. این مطالعه در راستای بررسی وضعیت و چالش های موجود در دستیابی به شاخص های بیمارستان سبز طراحی گردیده است.

روش ها

این مطالعه از نوع ترکیبی (کمی-کیفی) بود که در یک بیمارستان نظامی، آموزشی و مرجع منتخب شهر تهران به صورت موردی در سال 1396 انجام شد. فاز اول مطالعه به صورت کمی بود و اطلاعات از طریق چک لیست ترجمه شده و آمارهای اولیه بیمارستانی گردآوری شدند. در فاز دوم که به صورت کیفی انجام گردید، اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از کارکنان بیمارستان شاغل در حیطه های مرتبط با بیمارستان سبز، جمع آوری شده و در نهایت داده ها به وسیله نرم افزار EXCEL و ATLAS ti. V.7 با استفاده از شاخص های مرکزی (کمی) و تحلیل محتوای قراردادی (کیفی) تحلیل شدند.

یافته ها

بر اساس نتایج فاز اول، میزان رعایت استاندارهای بیمارستان سبز بر اساس چک لیست برابر 56/8 درصد بود. در فاز دوم چالش های عمده بیمارستان در 2 حیطه اصلی عوامل درون سازمانی و برون سازمانی و 7 حیطه فرعی چالش های نیروی انسانی، سازمانی و مدیریتی، فنی، مالی، قوانین و مسایل خارجی، فرهنگی و عوامل مربوط به مراجعه کنندگان سازمان تقسیم بندی شدند.

نتیجه گیری

بر اساس چالش های احصا شده لازم است بیمارستان با همکاری برون بخشی نسبت به آموزش و فرهنگ سازی مراجعه کنندگان و پرسنل، اصلاح قوانین حاکمیتی نظیر تعرفه های انرژی، اصلاح تفکر مدیریت در برخورد با مسایل زیست محیطی و اولویت دادن به این مسایل اقدام کند تا مسیر دستیابی به شاخص های بیمارستان سبز مرتفع گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1437 تا 1446
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!