زیبایی شناسی خوانش شعر حافظ در انگلستان قرن 19 و 20 (طبق نظریه دریافت)
در این مقاله علل گرایش قابل ملاحظه مخاطبان انگلیسی قرون 19 و 20 به شعر حافظ، طبق نظریه خوانندهمحور دریافت بررسی می شود. توجه به شعر حافظ در این مقطع خاص زمانی ناگهان اوج گرفت. این رویکرد، علل اجتماعی، فرهنگی و ادبی خاصی داشت که در نظریه دریافت با اصطلاح پارادایم تعریف شده اند. با تبیین پارادایمهای ادبی جامعه انگلستان، افق انتظارات ادبی در مقطع مذکور مشخص می شود و از این طریق، علل گرایش انگلیسی ها در این مقطع زمانی به شعر حافظ معلوم میگردد. افق انتظار مهم ترین بحث نظریه دریافت است که هانس روبرت یایوس مطرح کرد و منظور از آن، تمامی عوامل اجتماعی و ادبی برانگیزاننده مخاطب برای رجوع به یک اثر ادبی است. مخاطب انتظارات خود را از متن در قالب این افق ها مشخص میکند. اگر انتظار خواننده از متن برآورده شود، خوانش متن ادامه می یابد وگرنه متن مرده تلقی خواهد شد. نتیجه بررسی نشان می دهد درباره شعر حافظ در زمان و مکان مذکور با پدیده امتزاج افقها و پایایی خوانش مواجه هستیم و دقیقا در این دوره پارادایمهای ادبی انگلستان چنان متحول شدند که غزلیات حافظ توانست افق انتظار ادبی انگلیسی ها را اقناع کند و حتی از سطح انتظاراتشان فراتر رود و بر شکلگیری آثار آنان تاثیر بگذارد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.