مطالعه مرفوپاتولوژیک وقوع، میزان فراوانی و فرم های مختلف آدنوماتوز ریوی گوسفندان، شهرستان گرمسار؛ مطالعه کشتارگاهی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

آدنوکارسینوم ریوی گوسفندان (OPA) که همچنین تحت عنوان جاگزیکت نیز خوانده می‎شود، یک کنسر ریوی مزمن، مسری و قابل انتقال شایع در گونه گوسفندان و بندرت در بزان، با دوره انکوباسیون طولانی است که اغلب در حیوانات مسن (بالای 2 سال) دیده می شود. 

هدف

شناسایی میزان فراوانی بیماری براساس تشخیص هیستوپاتولوژیک و ارتباط آن با سن و جنس در گوسفندان محلی کشتاری در شهرستان گرمسار (استان سمنان) می باشد.روش‎کار: در مطالعه حاضر ریه های متعلق به 9030 راس گوسفند کشتاری در کشتارگاه صنعتی شهرستان گرمسار، به لحاظ مورفوپاتولوژیک برای حضور آدنوکارسینوم ریوی گوسفند (OPA)  بررسی شد.

نتایج

براساس مطالعاتOPA  در ریه های 438 (87/4 درصد) راس از بین 9030 راس گوسفند کشتاری شناسایی شد. فرم کلاسیک بیماری با حضور توده های سفت، سفید تا خاکستری رنگ عمدتا در لب های قدامی شکمی به همراه سطح مقطع مرطوب و حضور مایعات کف آلود در مجاری هوایی و فرم آتیپیک به صورت ندول های کوچک و کاملا مشخص عمدتا در لوب‎های دیافراگماتیک با سطح مقطع خشک با حداقل مایع در مجاری هوایی به ترتیب در 250 و 188 گوسفند، با تغییرات هیستوپاتولوژیک تقریبا مشابه در دو فرم، دیده شد. الگوی آسینی یا پاپیلاری سلول های نیوپلاستیک در آلویول ها و پرولیفراسیون پولیپوییدی اپیتلیوم توپوشی برونشیول ها، به همراه مقادیر متنوعی بافت همبند، ارتشاح لنفوسیت ها و پلاسما سل ها در بافت بینابینی آلویول های آسیب دیده و بدون متاستاز به عقده های لنفاوی، مشاهده شد. تجمعات لنفوییدی اطراف برونشی و اطراف برونشیولی نمای ثابت در بیشتر موارد مطالعه شده بود.

نتیجه گیری نهایی: 

نتایج مطالعه حاضر، به عنوان اولین گزارش OPA در گوسفند شهرستان گرمسار، نه تنها فراوانی نسبتا بالاتر بیماری در مقایسه با گزارشات قبلی در کشور را نشان داد، بلکه مجددا ثابت کرد که فرم های کلاسیک و آتیپیک بیماری بیانگر مراحل یا نماهای مختلف یک طیف بیماری منفرد می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2522169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!