شناسایی ترکیب پایدار کننده فازهای روغنی و غیر روغنی ارده و بررسی تاثیر آن بر میزان زنده مانی باکتری های پروبیوتیک آزاد و ریزپوشینه شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با وجود خواص سلامتی بخش کنجد و ارده تاکنون پژوهشی جهت تولید محصول زیست فناورانه بر این پایه  صورت نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف تولید ارده فراسودمند از طریق افزودن باکتری پروبیوتیک لاکتوباسیلوس پلانتاروم PTCC 1896 طراحی گردیده است.

مواد و روش ها:

 با توجه به دو فاز شدن ارده در چند روز پس از تولید و زنده مانی کم پروبیوتیک ها در فاز چربی و فعالیت آبی پایین، تلاش شد از بین ترکیبات سوربیتان تری استیارات و گلیسرول، ترکیب مناسب و میزان موثر بر کاهش عدم سازگاری فازهای روغنی و غیر روغنی ارده شناسایی گردد. همچنین تلاش شد از طریق فرایند ریزپوشانی با سدیم آلژینات و نشاسته اصلاح شده و به کمک روش امولسیون سازی امکان زنده مانی پروبیوتیک ها را طی دوره نگهداری ارده (120روز) در محدوده CFU 106-107 باکتری زنده در گرم ارده حفظ نمود.

یافته ها :

 افزودن 5/0 درصد گلیسرول به ارده تفاوت معنی دار بر روی میزان روغن جدا شونده از ارده ایجاد نمود در حالی که این میزان از گلیسرول، تفاوت معنی داری در ویسکوزیته ارده در مقایسه با سوربیتان تری استیارات ایجاد نکرد. در بین تیمارهای مختلف، بیشترین زنده مانی مربوط به گروه تیمارهای دارای گلیسرول و پروبیوتیک ریزپوشینه دار شده (107 × 2/1) بود و تفاوت معنی دار با تیمار فاقد گلیسرول و دارای پروبیوتیک آزاد داشت (05/0<p).

نتیجه گیری

فرایند ریزپوشانی باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم PTCC 1896 به روش امولسیون و افزودن آن به ارده حاوی 5/0 درصد گلیسرول سبب تولید ارده پروبیوتیک دارای CFU 107-106 باکتری زنده در گرم می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2522290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!