عوامل موثر بر مرگ و میر مبتلایان کووید 19 و اولویت بندی این عوامل با استفاده از شبکه عصبی در برخی شهرهای جنوبی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

به نظر می رسد با جهش های پی درپی ویروس و بروز بالای موارد بیماری، تزریق واکسن به تنهایی قادر به جلوگیری از ویروس کووید19 نمی باشد. شناسایی عوامل خطر بیماری و عوامل موثر بر مرگ ومیر، به عنوان راه اصلی پیشگیری، ابزاری مفید در جهت درک اپیدمیولوژی بیماری و تدوین پروتکل های موثر  بوده و به پژوهش های مشابه نیز کمک خواهد کرد. هدف از این مطالعه، تعیین عوامل موثر در مرگ ومیر مبتلایان کووید 19 در شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان استان خوزستان بود.

روش کار: 

مطالعه حاضر، از نوع مقطعی تحلیلی بوده و نتایج آن، حاصل از تحلیل اطلاعات  27963 نفر از مبتلایان کووید19، در شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان استان خوزستان بود. اطلاعات پیرایش شده، در سطح اطمینان 95 درصد، با نرم افزار  SPSS (نسخه 22) تحلیل شده اند. همچنین برای بررسی درصد اهمیت و تعیین اولویت های عوامل تاثیرگذار، از شبکه عصبی استفاده شده است.

یافته ها: 

بر اساس نتایج مطالعه، میانگین سنی مبتلایان 40 سال و نسبت جنسی در مردان، بیشتر از زنان بود. عوامل موثر مرگ ومیر در مدل رگرسیونی، سن، دیابت، بیماری های قلبی-عروقی، بیماری های مرتبط با خون، بیماری های تنفسی، بیماری های عصبی و سرطان ها بود. اولویت بندی عوامل موثر مرگ ومیر بر اساس شبکه عصبی، نشان داد که مهم ترین عامل موثر در مرگ ومیر، سن، و به ترتیب: بیماری های سیستم عصبی، بیماری های مرتبط با خون، بیماری های تنفسی، بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان و بدخیمی ها بود.

نتیجه گیری: 

باتوجه به تعیین عوامل تاثیرگذار و تعیین اولویت های بهداشتی، توصیه می شود که پس از توجه به عامل سن، بیماران کووید 19، باسابقه بیماری های عصبی و بیماری های مرتبط با خون، در اولویت خدمات بهداشتی تا پایان کامل همه گیری کووید 19 قرار گیرند. اگرچه تنوع سویه های مختلف ویروس کووید 19 باعث کاهش کارایی واکسن های اخیر شده است؛ اما، عوامل تاثیرگذار در مرگ ومیر مبتلایان کووید 19، با وجود تنوع سویه ها، به عنوان مهم ترین خط پیشگیری از بیماری، در اولویت بهداشتی بوده و نیازمند توجه سیاستمداران است.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2534623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!