تحلیل محتوای تحقیقات حسابداری در پرتو فناوری نوظهور بلاک چین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با توجه به اهمیت و نقش تحول آفرین بلاک چین1 در آینده حسابداری، این پژوهش به بررسی نقش این فناوری  در تحقیقات حسابداری با استفاده از روش تحلیل محتوا می پردازد تا با بررسی و شناسایی روندهای فعلی مقالات حسابداری، افق هایی از آینده تحقیقات حسابداری و حسابرسی و موضوعات نوظهور را ارایه دهد.

روش

 این پژوهش از طریق بررسی 125 مقاله از 48 مجله معتبر حسابداری نمایه شده در فهرست های رتبه بندی ABS، ABDC و SJR در بازه زمانی 2008 تا 2021 به تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف تحقیقات منتشره می پردازد.

یافته ها

تجزیه و تحلیل مقالات منتشره حاکی از رشد صعودی انتشار مقالات و تاثیرگذاری و ورود بلاک چین به حوزه های حسابرسی، حسابداری، رمزارزها، گزارشگری مالی، مالیات، بازار سهام، قرادادهای هوشمند و حاکمیت شرکتی است. همچنین اهمیت تاثیری که این فناوری بر آینده تحقیقات حسابداری و آموزش به دانشجویان حسابداری می گذارد، مورد تاکید قرار گرفته است.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان دهنده نوپا بودن این حوزه از تحقیقات حسابداری و روند رو به رشد انتشار مقالات حسابداری با موضوع بلاک چین در سال های اخیر، به ویژه در حوزه حسابرسی است. همچنین نتایج این پژوهش حاکی از فراهم آمدن فرصت های تحقیقاتی مناسبی با محوریت بلاک چین در زمینه های مختلف دانش حسابداری است.

دانش افزایی: 

یافته های این پژوهش می تواند به پژوهشگران در شناخت کاربردهای بلاک چین در حسابداری و حسابرسی کمک کند و حوزه های پژوهشی مهمی را برای توسعه مسیرهای تحقیقاتی آینده شناسایی کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
187 تا 218
لینک کوتاه:
magiran.com/p2563977 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!