بررسی طراحی فضای آموزشی با رویکرد کاهش استرس با استفاده از طراحی بیوفیلیک (زیست گرا)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

امروزه یادگیری علوم مختلف به یکی از نیازهای اساسی انسان ها تبدیل شده است و موانع متعددی وجود دارد که سرعت یادگیری را کاهش می دهد؛ ازجمله این موانع می توان به استرس اشاره کرد. استرس نوعی پاسخ به تغییرات عاطفی یا فیزیکی ایجادشده در محیط و شرایط زندگی دانش آموزان است که می تواند با توجه به سن، موقعیت زندگی و شخصیت آن ها به گونه های مختلف بروز پیدا کند. فضای یادگیری اگر به طور مناسب طراحی شود، می تواند بخش زیادی از استرس را در دانش آموزان از بین ببرد. کاهش استرس در دانش آموزان می تواند به کشف استعدادهای نهفته آن ها، افزایش اعتماد به نفس و استفاده حداکثر از پتانسیل آن ها منجر شود که یادگیری را افزایش خواهد داد. همچنین پژوهش های مختلفی در کشورهای غربی و داخل در زمینه تاثیر معماری بر کاهش استرس کاربران صورت گرفته است که تعدادی محدودی از آن ها به تاثیر معماری فضای آموزشی بر کاهش استرس با روش ها و رویکردهای پژوهشی مختلف انجام گرفته است که هرکدام دارای مشکلات و ایرادات پژوهشی در دو حوزه دانش موضوعی و روش شناختی و... هستند. تحقیقات نشان داد پژوهش های متنوعی در سه حوزه روان شناسی محیط، روان شناسی و معماری فضاهای آموزشی انجام پذیرفته است؛ اما در فصل مشترک این سه موضوع پژوهش های کافی و دقیقی یافت نشد. این تحقیق قصد دارد با داشتن رویکردهای کمی و کیفی به موضوع در دو حوزه دانشی روان شناسی (استرس، نظریات استرس) و معماری (روان شناسی محیط فضاهای آموزشی، معماری فضاهای آموزشی، سلامت و معماری و...) بپردازد. این پژوهش برخی مزایا برای گروه دانش آموزان، معلمان و به طورکلی کاربران فضاهای آموزشی در عمل خواهد داشت؛ به گونه ای که دانش آموزان و معلمان در محیط های سلامت محور قادر خواهند بود با تامین نیازهای جسمی و روانی خود، استرس را در خود کاهش دهند. درنهایت این کاهش استرس منجر به تامین نیاز روانی دانش آموزان و تقویت انگیزه تحصیلی در دانش آموز شده و افزایش یادگیری را در پی خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر، شناخت عوامل کالبدی موثر بر کاهش استرس دانش آموزان در فضاهای آموزشی مدرسه است. تا شرایط افزایش بهره وری در مدارس  فراهم شده و بدین ترتیب مدارس نقش پررنگ تری در پیشرفت و ارتقای علمی کشور داشته باشند. در واقع هدف از این پژوهش این است که تاثیر ابعاد کالبدی کاهنده استرس مورد ارزیابی واقع شود.

روش ها

به کمک روش دلفی از خبرگان رشته معماری خواسته شده است تا به دسته بندی عوامل موثر کالبدی بر کاهش استرس بپردازند؛ سپس به کمک تحلیل سلسه مراتبی(AHP) به تحلیل آزمون پرداخته شده است.

یافته ها

پس از انجام کامل تحلیل سلسله مراتبی در ابتدا به رتبه دهی معیارهای اصلی با توجه به هدف و سپس رتبه بندی زیر معیارها به طور دقیق پرداخته و درصد اهمیت هرکدام نیز مشخص شد. ازمیان معیارهای اصلی، تلفیق طبیعت و محیط با وزن 534/0 بیشترین وزن را کسب کرده است؛ بنابراین در میان معیارهای اصلی بالاترین اهمیت را دارد. معیارهای الگوبرداری از طبیعت و ویژگی های فضایی محیط نیز در رتبه های بعدی قرار دارند. در ادامه به مقایسه زوجی زیرمعیارهای تلفیق طبیعت و محیط و ترتیب اهمیت آن ها پرداخته شد که زیرمعیار نور با وزن 541/0 رتبه اول را به خود اختصاص داده است و زیرمعیارهای گیاهان و مناظر طبیعی و اکوسیستم ها در رتبه های بعدی قرار دارند.

نتیجه گیری

  در طراحی هنرستانی با رویکرد کاهش استرس به وسیله معماری زیست گرا، نور به عنوان مهم ترین عامل و پس ازآن به ترتیب گیاهان در داخل و خارج از محیط، مناظر طبیعی و اکوسیستم ها باید در طراحی مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
449 تا 468
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!