کیفیت بخشی به آموزش معلمان با سودبردن از راهبردها و اصول تجویزی تدریس اثربخش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در طول بیش از شش دهه اخیر، نظریه ها و الگوهای آموزشی مختلفی در ادبیات آموزشی ارایه شده است. از این رو هدف پژوهش حاضر ارایه راهبرد و اصول مناسب به منظور اثربخشی و بالابردن کیفیت تدریس معلمان بود

روش پژوهش:

  محقق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تشکیل استقرایی طبقه بندی، چهار راهبرد تجویزی و مجموعه ای خرده اصول که می بایست در طراحی تدریس اثربخش مورد نظر قرار گیرد را شناسایی و طبقه بندی کرده است. نظریه های آموزشی مختلفی همچون اصول اولیه آموزشی دیوید مریل، محیط های یادگیری جاناسن، الگوی هفت مرحله ای لشین، پولاک و رایگلوث، نظریه نمایش اجزاء مریل، رویکردهای چندگانه به فهمیدن گاردنر و نرم افزار یادگیری استار جهت استخراج این راهبردها و اصول تجویزی مورد بررسی قرار گرفته است.

یافته ها

یافته های پژوهش حاکی از آن بود که چهار راهبرد تجویزی تدریس شناسایی و طبقه بندی شده شامل: الف. تدریس اثربخش باید در برگیرنده تعاملاتی برای ارایه و نمایش تجارب و فعالیت های آموزشی باشد. ب.تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی برای تمرین یادگیری دانش ها و مهارت ها توسط شاگردان باشد. ج. تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی جهت ارایه بازخورد و مربیگری باشد. د.تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی جهت سنجش و ارزیابی میزان اکتساب و انتقال دانش و مهارت های آموخته شده باشد.

بحث و نتیجه گیری

راهبردها و اصول تجویزی تدریس شناسایی شده می تواند به عنوان چهارچوبی برای طراحی تعاملات آموزشی در تدریس کلاسی و همچنین ملاکی برای ارزشیابی میزان اثربخشی و کارآمدی آن ها مورد استفاده معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!