ایالات متحده و مهار کنش گری منطقه ای ایران در پرتو توافق ابراهیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در سال 2020، ایالات متحده در واکنش به افزایش کنش گری ایران در خاورمیانه پساناآرامی های عربی، با میانجی گری بین امارات و اسراییل و عادی سازی روابط دو هم پیمان منطقه ای خود در چهارچوب انعقاد پیمان ابراهیم، نقش برجسته ای ایفا نمود. پرسش این است که جایگاه ایران در نزد ایالات متحده به عنوان میانجی در انعقاد توافق ابراهیم کجاست؟

روش شناسی:

 در نوشتار حاضر سعی خواهد شد، نقش امریکا در پیمان ابراهیم، با توجه به مهار منطقه ای ایران در چهارچوب نظریه موازنه سازی، مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس ترکیب روش توصیفی، تحلیلی و تاریخی استفاده شده اند.

یافته ها

این توافق، با میانجی گری ترامپ، برای واداشتن هر4 کشور مسلمان به پیمان نامبرده، را ه حل هایی داشت. اماراتی ها، به دنبال سلاح های پیشرفته ایالات متحده، بطور خاص هواپیماهای F35 بودند، بحرین در پی جلب حمایت ایالات متحده علیه ایران، با تایید ضمنی عربستان بود. سودان، حذف نام خود از لیست تروریسم تحت حمایت دولت آمریکا، پس از 27 سال (بعد از حملات نایروبی و دارالاسلام) با کمک بسته کمکی بانک جهانی را دریافت کرد و شناسایی رسمی حاکمیت سودان در صحرای غربی مورد مناقشه، نصیب سودان شد.

نتیجه گیری

واشنگتن، سال ها پیش از این توافق، به واسطه روابط نزدیک سیاسی - اقتصادی و با مشوق های مالی که با طرفین این پیمان داشته است؛ درنهایت توانست در سال 2020 به عنوان بازیگر عمده در آشکار کردن روابط پنهان امارات و اسراییل گام بردارد و با واگذاری مسیولیتش به شرکای منطقه ای خود، آن ها را در جهت نیرویی توازن بخشی در برابر ایران تقویت کند و بار دیگر به بازطراحی رویکرد موازنه سازی خود بپردازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!