تاثیر برنامه توانبخشی قلبی مبتنی بر منزل بر شاخص های روانی، اجتماعی و جسمی بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب: یک مرور یکپارچه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه از بین بیماری های قلبی عروقی، بیماری های عروق کرونر مسیول نیمی از کل مرگ ها است. کنترل این بیماری شامل مداخلات دارویی و غیردارویی است. توانبخشی مبتنی بر منزل به لحاظ سهولت در دسترسی، کم هزینه بودن، پذیرش مددجو و مشارکت خانواده،  ضروری به نظر می رسد. هدف از مطالعه کنونی این است که اثربخشی برنامه توانبخشی مبتنی بر منزل را بر شاخص های جسمی، روانی و اجتماعی بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب در سالهای اخیر  نیز بررسی کنیم.

روش کار

مطالعه مروری حاضر به روش (2005) Whitehorse and Knaflانجام شده است. این بررسی شامل 5 مرحله است. مراحل شامل شناسایی مشکل، مرور متون، ارزشیابی داده ها، تجزیه و تحلیل مطالعات وارد شده به مطالعه و ارایه نتایج داده ها است. در مطالعه حاضر کهPubMed ، Cochrane library و   Science Directپایگاه های اطلاعاتی جامع و گسترده بوده و امکان دسترسی به متن کامل اکثر مقالات انها مقدور می باشد، با کلید واژه هایCoronary heart disease  Home-based cardiac rehabilitation, ، جستجو صورت گرفته است. از نظر زمانی از سال 2012 الی 2022 محدودیت در نظر گرفته شد.  

یافته ها

نتیجه ی جستجو در مرحله اول شامل 105 مقاله بود. پس از  بررسی عنوان و چکیده مقالات، تعداد زیادی از مقالات به دلیل غیر مرتبط یا تکراری بودن مقاله در دو پایگاه داده کنار گذاشته شدند. تعداد 9 مقاله وارد مطالعه گردید. در نهایت یافته های مقاله طبق سه شاخص جسمی، روانی و اجتماعی طبقه بندی شده اند.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه مبنی بر این است که برنامه توانبخشی قلبی مبتنی بر منزل بر شاخص های روانی، اجتماعی و جسمی بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب موثرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!