رابطه ابعاد شخصیت و تجربه بالینی با پردازش شناختی پزشکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در سال های اخیر تاثیر عوامل زیادی در قضاوت و سوگیری های شناختی پزشکان مورد توجه قرار گرفته اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط ابعاد شخصیت و تجربه بالینی با پردازش شناختی پزشکان شهرستان خرم آباد صورت گرفت.

روش ها

این مطالعه در بهار و تابستان سال 1401 در شهرستان خرم آباد صورت گرفت. پژوهش حاضر مقطعی و نوع آن کاربردی است. جامعه آماری آن تمامی پزشکان شهرستان خرم آباد بوده که تعداد 300 نفر از آن ها به صورت تصادفی انتخاب شدند. از بین 300 نفر نمونه شرکت کننده در این پژوهش 291 نفر پرسشنامه های نیو و سبک تفکر منطقی- تجربی را به طور کامل تکمیل کردند. برای بررسی فرضیه های پژوهش از روش رگرسیون چندگانه و نرم افزار IBM SPSS Statistics  نسخه 25 استفاده شد.

یافته ها

نتایج در مورد فرضیات پژوهش نشان داد که در سطح معناداری 05/0، رابطه ی ابعاد شخصیت با پردازش شناختی 6/ 4 است و ابعاد روان آزرده گرایی و موافق بودن با پردازش شناختی رابطه معکوس دارند. همچنین در مورد سطوح مختلف تجربه بالینی (دانشجو، تازه کار و دارای چند سال سابقه کاری) نتایج نشان دادند که در سطح معناداری 05/0، پردازش شناختی با افزایش تجربه کاهش می یابد (رابطه معکوس دارند) و در دانشجویان نسبت به دیگر سطوح، پردازش شناختی بالاتر است.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که ابعاد شخصیت و تجربه بالینی به طور معناداری با پردازش شناختی پزشکان ارتباط دارند. نتایج به دست آمده می توانند در راستای بهبود عملکرد پزشکان و کادر درمان موثر باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!