بازخوانی انتقادی آثار تاریخنگاران و پژوهشگران معاصر خوشنویسی در ایران با نگاهی تطبیقی به آثار پژوهشگران ترکیه
گستردگی کاربرد خط در جامعه اسلامی نوشتن درباره خوشنویسی و کتابت را از بدو ظهور اسلام ضروری کرد. در چند سده نخست، نوشتهها غالبا آموزشی بودند، اما از سده چهارم نگارش تاریخ خط و معرفی خوشنویسان متداول شد و، با افت و خیزهایی، تا سده یازدهم تداوم یافت. از نیمههای سده دوازدهم برخی خوشنویسان و خطشناسان ممالک اسلامی، بهویژه در ایران و عثمانی، با نظر به تالیفات گذشتگان، تذکرهنویسی خطاطان را از سر گرفتند. با ظهور مظاهر تجدد، مولفان و محققان هر دو سرزمین، دوشادوش یکدیگر، مباحث تاریخ تحولات خطوط را در کنار سرگذشتنویسی پیش بردند و، بر اساس روشهای پژوهشی جدید، از منابع گستردهتری، اعم از مکتوب و تصویری، با نگاهی تحلیلیتر استفاده کردند. انطباق ساختار و محتوای آثار پژوهشگران ایرانی و ترک در این زمینه نشان از همسانی بنیادهای فرهنگی مردمان هر دو سرزمین دارد. این همراهی پژوهشی تا امروز ادامه یافته، اما ظاهرا دچار یکنواختی شده و همچنان از سطح تاریخنگاری و شرح حالنویسی فراتر نرفته؛ حال آنکه گرههای متعددی در زمینه خوشنویسی اسلامی ناگشوده مانده است. در این نوشتار، با نگاهی تطبیقی و انتقادی، مهمترین کتابهای تاریخی و تحقیقی خوشنویسی طی یکصدوپنجاه سال گذشته در دو منطقه ایران و ترکیه بهاختصار بررسی و اثرپذیری یا استقلال آنها از یکدیگر بازگو و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی عرضه شده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.