خطر بروز اعتیاد به غذا و مولفه های وابستگی به مصرف مواد غذایی در بیماران بزرگسال مبتلا به پرفشاری خون در جنوب غرب خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مصرف برخی غذاها می تواند پتانسیل اعتیادآوری داشته باشند. پرفشاری خون و مصرف بیش از حد این غذاها با رفتارهای غذایی شبیه اعتیاد مرتبط است. مطالعه حاضر، شیوع اعتیاد به غذا و مولفه های آن در بزرگسالان مبتلا به پرفشاری خون و افراد غیرمبتلا را مورد بررسی قرار داد.

مواد و روش ها

در این مطالعه، 96 فرد مبتلا و غیرمبتلا به پرفشاری خون (48=n در هر گروه) مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان در سال 1400 به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. وزن و قد مورد اندازه گیری قرار گرفت و نمایه توده بدن محاسبه شد. اعتیاد به غذا و مولفه های آن با پرسشنامه اعتیاد به غذای ییل 2 ارزیابی شد. از آمار توصیفی و آزمون تی مستقل برای تحلیل داده ها استفاده شد و مدل رگرسیون لجستیک برای تعیین خطر بروز اعتیاد به غذا و مولفه های آن به کار برده شد.

یافته ها

نمره اعتیاد به غذا و تمام مولفه های آن در افراد مبتلا به پرفشاری خون نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری بالاتر بود (001/0≤p). افراد مبتلا به پرفشاری خون نسبت به غیرمبتلایان، 2/6 برابر خطر بیشتری برای بروز اعتیاد به غذا داشتند.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که در افراد متبلا به پرفشاری خون نمره اعتیاد به غذا و مولفه های وابستگی به مصرف مواد غذایی نسبت به غیرمبتلایان بیشتر است و خطر اعتیاد به غذا در افراد مبتلا به پرفشاری خون در مقایسه با غیر مبتلایان افزایش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!