تدوین مدل علی اضطراب مدرسه بر اساس شایستگی هیجانی با نقش واسطه ای فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در دانش آموزان با مشکلات تحصیلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اضطراب مدرسه هیجانی منفی می باشد که می تواند مانع از پیشرفت تحصیلی شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در رابطه میان شایستگی هیجانی و اضطراب مدرسه در دانش آموزان دارای مشکلات تحصیلی بود.

روش کار

این پژوهش از لحاظ هدف، توسعه ای، از لحاظ شیوه اجرا، توصیفی-همبستگی و از لحاظ نوع داده ها، کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دارای مشکلات تحصیلی مقطع متوسطه دوم استان کردستان در سال تحصیلی 01-1400 بودند. برای انتخاب حجم نمونه با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95/0 (05/0=α)، توان آزمون 80/0 (20/0=β)، حداقل اندازه اثر (05/0=R2) و با وجود پنج متغیر پیش بین، اندازه نمونه مناسب توسط نرم افزار G-power محاسبه و حجم نمونه 343 نفر برآورد شد. روش نمونه گیری هدفمند بود. برای گردآوری داده ها از ابزارهای پرسش نامه شایستگی هیجانی- اجتماعی، پرسش نامه اضطراب مدرسه، پرسش نامه استرس تحصیلی و پرسش نامه ی عزت نفس استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد و در آمار استنباطی از، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart Pls استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که ضریب مسیر غیر مستقیم بین شایستگی هیجانی و اضطراب مدرسه با نقش واسطه ای عزت نفس تحصیلی و فشار تحصیلی بر خود در سطح کمتر از 01/0 درصد معنادار است.

نتیجه گیری

نقش واسطه ای فشار تحصیلی برخود و عزت نفس تحصیلی در روابط میان متغیرها تایید شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!