منطق سید قطب در وحدت پژوهی سوره های قرآن
از جمله مهم ترین مسایل دانش فلسفه دین در معنای عام آن، فعالیت عقلانی در جهت معقولیت و توجیه مولفه ها و آموزه های اصلی دین و سازواری آنها با یکدیگر است. قرآن کریم به عنوان مهم ترین منبع دینی ما مسلمانان، تلاشی ستودنی در ایجاد بینشی عقلانی در مسلمانان داشت. از نظر دین اسلام پیوندی ناگسستنی میان عقل و دین وجود دارد. این عقل مندی در مضمون و محتوا و در روش ارایه مباحث در قرآن وجود دارد. روش قرآن در عرضه مباحث بسیار منطقی و قابل توجه است. از دیرباز دانشمندان تحت عنوان تناسب آیات درباره نظم و منطق بیان مطالب در سور بحث میکردند. متاخرین آنها بحث از انسجام سوره ها را با عنوان غرضشناسی بیان داشتهاند. از جمله سید قطب بر موضوع سرآمد و اصلی به عنوان عامل وحدت و انسجام سوره ها تاکید کرده، پیش از ورود به تفسیر سورهها، ساختار کلی را تبیین و موضوع محوری سوره را بیان میدارد. با این حال ایشان مشخص نمیکند از چه روش و قراینی برای شناسایی غرض سوره استفاده می کند؛ به همین دلیل امکان تحلیل و ارزیابی نظرات وی در عامل انسجام سوره ها وجود ندارد. از آنجا که نظرات سید قطب مرجع بسیاری از پژوهش گران بعدی بوده، بسیار ضروری است قراین مورد استفاده وی شناسایی و سپس تحلیل و ارزیابی شود. به این منظور در پژوهش حاضر با متن کاوی نوشته های سید قطب در مقدمه ورود به تفسیر هر یک از صدو چهارده سوره قرآن در تفسیر فی ظلال القرآن، به شناسایی، توصیف و ارزیابی قراین مورد استفاده سید در کشف عامل انسجامبخش سوره ها پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد سید قطب از قواعد متعددی بهره می گیرد که در سه دسته کلی قراین ساختاری، درون قرآنی و برون قرآنی جای می گیرند و بیشتر آنها مورد تایید و برخی محل مناقشه است. همچنین مشخص شد اگر سید به جای موضوع رییسی، بر غرض محوری سوره تمرکز می کرد و تمامی قراین مورد تایید را در همه سوره ها به موقع اجرا قرار میداد و قراین مورد مناقشه را کنار میگذاشت، نظرات وی در بیان عامل انسجام بخش سوره، از اتقان بالاتری برخوردار شده و کمتر مورد چالش قرار می گرفت.
سید قطب ، انسجام سوره ، شخصیت سوره ، غرض سوره ، وحدت موضوعی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.