طبقه ‎بندی پیش ‎سازهای microRNA در گاو (Bos Taurus) با استفاده از ویژگی‎ های کاهش یافته تکرارهای دو نوکلئوتیدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

توسعه مداوم فناوری های مولکولی مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل رونوشت ها، به ویژه فناوری های توالی یابی نسل بعدی و ابزارهای پیشرفته بیوانفورماتیک، امکان کاوش عمیق تر RNAهای پیام رسان (mRNAs) و RNA‎ های غیرکد کننده (ncRNA) از جمله miRNA‎ها را فراهم می کند. این فناوری ها فرصت های بزرگی را برای اکتشاف عمیق تر دخالت miRNA‎ها در بیماری های حیوانات مزرعه و همچنین بهره وری و رفاه دام ارایه نمودند. از زمان کشف lin-4 و let‐7، هزاران miRNA در گونه های حیوانات مزرعه شناسایی و در پایگاه های داده miRNA ثبت شده اند. miRNA‎ها را می‎توان به ‎عنوان نشانگرهای زیستی، اهداف تشخیصی، پیش ‎آگهی و درمانی برای مدیریت بیماری‎ های دام استفاده کرد. با تعیین توالی ژنوم گاو (Bos Taurus)، فرصتی برای کشف miRNA‎های جدید در این گونه فراهم خواهد شد. از آنجایی‎که تعیین توالی و ساختار miRNA ها به ‎صورت آزمایشگاهی هزینه ‎بر و زمان‎بر است، بنابراین این پژوهش با هدف استفاده از روش‎های محاسباتی مبتنی بر یادگیری ماشین به‎‎ منظور پیش بینی microRNA‎ها در ژنوم گاو انجام شد.

مواد و روش‎ها: 

یافتن روشی دقیق برای شناسایی مولکول‎های miRNA می‎تواند به درک فرآیندهای تنظیمی کمک کند. در حال حاضر روش های محاسباتی مبتنی بر الگوریتم های یادگیری به‎ طور گسترده برای پیش بینی miRNA‎ها استفاده می شوند. با الهام از سایر تحقیقات انجام شده در زمینه شناسایی miRNA‎ها، یک مدل محاسباتی بهبود یافته یادگیری ماشین برای شناسایی توالی‎های پیش‎ساز miRNA‎های واقعی (pre-miRNA) پیشنهاد شد. در مرحله اول فراوانی توالی‎های دو نوکلیوتیدی ژن های pre-miRNA و محتوای بازهای سیتوزین و گوانین (G+C) در توالی ها در نظر گرفته شد. ترکیب دی نوکلیوتیدی مشاهده شده به‎عنوان ویژگی های ساختاری ترکیب توالی برای هر ژن miRNA محاسبه شد. مجموع ترکیبات دو نوکلیوتیدی در گونه گاو (Bos Taurus) با محتویات ژنومی G+C برای 1064 توالی miRNA و توالی های غیر miRNA محاسبه شد. در مرحله بعد دو مدل طبقه بندی مبتنی بر رویکرد یادگیری ماشین برای شناسایی pre-miRNA های واقعی و شبه واقعی آموزش داده شدند. مجموعه ای از 17 ویژگی بهینه شده مربوط به ساختارهای توالی برای آموزش مدل‎ها استفاده شد. این مدل ها با روش اعتبارسنجی متقاطع 10 تایی آموزش یافتند و اعتبارسنجی شدند.

یافته ها

هدف بررسی عملکرد پیش بینی طبقه بندی کننده‎ها براساس ویژگی های RNA در تشخیص  pre-miRNAها از سایر توالی‎ها بود. مدل آنالیز شده در این پژوهش با استفاده از مجموعه داده‎های گاو (Bos Taurus) به‎دقت 99 درصد و ضریب همبستگی متیو 97/9 درصد دست یافت.

نتیجه‎ گیری: 

روش های محاسباتی هوش مصنوعی می توانند miRNAهای بالقوه جدیدی را در ژنوم گاو شناسایی کنند که برخی از آنها قبلا در این ژنوم شناسایی نشده بودند. در نتیجه لزوم استفاده از روش های محاسباتی جهت شناسایی این RNAهای تنظیمی در دام ها جهت اهداف اصلاحی ضروری به منظر می رسد. نتایج این پروژه نشان داد که تنها با استفاده از ویژگی‎ های ساختاری دو نوکلیوتیدی می‎توان در پیش‎بینی توالی‎ های miRNA به ‎دقت بالایی دست یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2657183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!