حمایت از کودکان در برابر آسیب های روحی و روانی ناشی از پاندمی ها با تاکید بر کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

همه گیری و جهانی شدن ویروس کرونا زندگی عادی را در سراسر دنیا مختل نمود و همواره بیم فراگیری مجدد آن یا بیماری های نظیر آن وجود دارد. از جمله پیامدهای این بیماری های فراگیر، تعطیلی مدارس، محدودسازی، دورکاری، آموزش مجازی و فاصله گیری اجتماعی است که همه افراد را به نوعی تحت تاثیر قرار داده است. کودکان هم در این شرایط دچار مشکلات و آسیب هایی می شوند و برای بهره مندی کامل از حقوق خود به عنایت و حمایت ویژه نیاز دارند. میزان تاثیر پاندمی ها بر وضعیت زندگی کودکان، از جمله عدم حضور در مدرسه و دورشدن از جمع همسالان خود، عدم فعالیت در محیط و فضای باز، تغییرات در شرایط اقتصادی، اضطراب و نگرانی از تامین سلامتی از اهم موضوعات مورد تحلیل بوده است و پاسخ به این مساله که چگونه می توان در این شرایط، کودکان را محافظت کرد، آنان را مورد حمایت قرار داد و حقوقشان را تامین کرد، مورد بررسی قرار گرفته است.

روش

این مقاله به صورت توصیفی تحلیلی و با استفاده از روش کتابخانه ای، با بررسی مقالات، کتب و اسناد حقوقی انجام شده است.

یافته ها

بحران کرونا آینده یک نسل را در معرض خطر قرار داده است، آسیب پذیری کودکان در این دوران نسبت به قبل افزایش چشم گیری داشته است و در نتیجه اتخاذ تصمیم مناسب ضروری است و نیازمند درک و همت بیشتری از طرف خانواده، جامعه و دولت می باشد.

نتیجه گیری

غفلت از اثرات آسیب های روحی و مشکلات آموزشی و پرورشی حاصل از پاندمی بر کودکان، جبران ناپذیر است. بر اساس بند 1 ماده 3 کنوانسیون حقوق کودک که منافع عالی کودک در آن تاکید شده است؛ ضروری است برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت نیز در سه قوه کشور از جمله وضع مقررات صریح تر و همچنین آگاه سازی مخاطبین از طریق ابزارهای ارتباطی نظیر رسانه، فضای مجازی و بروشورهای آموزشی جهت جلوگیری از مخاطرات جدی و به حداقل رساندن آسیب های آن، پیش بینی شود تا خانواده ها و جامعه به حمایت از حقوق کودکان همت گمارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2662725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!