بررسی تاثیر شبکه اجتماعی گروه همسالان بر تغذیه و سلامت دهان در دانش آموزان 9 و 12 ساله مدارس غیر انتفاعی شهر قزوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

امروزه بیماری های دهان و چاقی کودکان، دو چالش اساسی سلامت در قرن بیست و یکم است. اگرچه برای حل مشکلات سلامت جامعه، بسیاری از محققان به شبکه اجتماعی همسالان توجه کرده اند، اما یافته ها در مورد میزان تاثیرگذاری این شبکه در سلامت دهان و چاقی کودکان اندک است. این مطالعه به بررسی تاثیر شبکه اجتماعی همسالان بر سلامت دهان و چاقی در کودکان دوره ابتدایی می پردازد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی-تحلیلی با روش  نمونه گیری آسان، ارتباط شاخص های سلامت دهان و چاقی دانش آموزان دبستانی شهر قزوین با گروه های دوستی در شبکه اجتماعی سنجیده شد. تعداد 145 دانش آموز در 2 مقطع تحصیلی سوم و ششم ابتدایی در سال تحصیلی 98-1397 در این مطالعه شرکت کردند. داده ها از طریق معاینات بالینی و از طریق پرسشنامه معتبر جمع آوری و با استفاده از نرم افزار های SPSS، Exel و Gephi مورد ارزیابی قرار گرفت. از روش تحلیل رگرسیون لجستیک رتبه ای و خطی برای تعیین همبستگی بین دانش و رفتارهای سلامت دهان و همچنین رفتار های تغذیه ای در شبکه دوستی و دوستان صمیمی استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان دهنده رابطه قوی بین شاخص های سلامت دهان و چاقی دانش آموزان و ارتباط با همسالان آنها در گروه های شبکه دوستی اجتماعی در مدرسه بود. به طور خاص، نتایج تحلیل رگرسیون ترتیبی همبستگی معنی داری را در دانش دندانپزشکی و رفتارهای غذایی در گروه های شبکه دوستی اجتماعی نشان داد (001/0<p و ضریب همبستگی=9/0). همچنین نتایج نشان داد که دوستان صمیمی هم در دانش دندانپزشکی و هم در رفتارهای کودکان دبستانی نقش معنی داری دارند.

نتیجه گیری

این مطالعه مشخص نمود که کودکان در شبکه دوستی از یکدیگر تاثیرپذیری دارند. همچنین مشخص شد که تنها دوستان صمیمی دانش آموزان می توانند عامل موثری در تعیین رفتارهای بهداشت دهان دانش آموزان باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!