بررسی تاثیر جنس لایه داخلی کلاه کاسکت در میزان کاهش تنش وارده به جمجمه سر انسان و کاهش میزان آسیب با استفاده از شبیه سازی عددی المان محدود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هر ساله تصادفات و حوادث ناشی از تعقیب و گریز موتور سواران نظامی سبب آسیب های متعددی به سر این افراد نظیر شکستگی های سر وضربه مغزی می شود. از این روی دستیابی به مناسبترین کلاه کاسکت جهت تعدیل میزان آسیب وارده به سر می تواند کمک قابل توجهی حفاظت از سر این افراد کند.

روش ها

ابتدا یک مدل کلاه کاسکت استاندارد مدلسازی سه بعدی شد و تحت  اعمال بار ضربه ای به ناحیه جلویی سر توسط نرم افزار آباکوس مورد تحلیل عددی المان محدود قرار داده شد. در این پژوهش دو جنس رایج فوم کلاه کاسکت مورد مقایسه قرار داده شد. کلاه کاسکت طراحی شده نیز دارای 2 لایه و جمجمه سر انسان نیز 2 لایه در نظر گرفته شد.  

یافته ها

حداکثر جابجایی در کلاه کاسکت با تک لایه داخلی XPS،  EPS و در حالت بدون کلاه کاسکت به ترتیب 7/12، 3/14 و 5/17 میلی متر بوده است. اعداد مشابه برای تنش نیز به ترتیب 9/185، 9/204 و 6/382 مگاپاسکال بوده است.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که در هنگام اعمال یک بارگذاری ضربه ای به ناحیه جلو سر حداکثر تنش و جابجایی در کلاه کاسکت با لایه داخلی XPS بترتیب 2/10 % و 1/11 % کمتر از حالتی است که از فوم EPS استفاده گردد. بنابراین کلاه کاسکت با یک لایه داخلی XPS گزینه مناسبتری جهت تعدیل آسیب وارده به سر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!