تربیت و هدایت سیاسی دانشجویان پلیس(ارائه یک الگوی راهنمای مطلوب آموزشی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تربیت سیاسی به معنای پرورش فضایل، دانش ها و مهارت های موردنیاز برای مشارکت سیاسی دارای گونه ای اولویت و تقدم اخلاقی نسبت به سایر اهداف آموزش عمومی است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی دوره های آموزش و هدایت سیاسی و طراحی راهنمایی جهت تدوین الگوی آموزشی مطلوب تربیت سیاسی در دانشگاه جامع علوم انتظامی امین انجام شده است.
روش
روش پژوهش ترکیبی همزمان (کیفی- کمی) می باشد. جامعه تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی و متخصصان تربیت سیاسی و برنامه درسی است. در این تحقیق 263 نفر از دانشجویان جهت تکمیل پرسشنامه به صورت نمونه گیری تصادفی و تعداد7 استاد جهت مصاحبه به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شده اند. تجزیه و تحلیل نتایج کمی حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری 18SPSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح آمار استباطی از آزمونهایt مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون خی دو و آزمون های تعقیبی(آزمون فیشر و شفه)استفاده شد. در بخش کیفی، داده ها با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس یافته ها وضعیت موجود دوره های آموزش و هدایت سیاسی در چهار مولفه اصلی اهداف و اولویت ها، روش های یاددهی- یادگیری، محتوای آموزشی وکیفیت ارزشیابی، به طور معنی داری در سطح متوسط رو به بالا ارزیابی شد. همچنین اولویت دار نبودن دروس عمومی به ویژه در حوزه هدایت سیاسی از مهمترین چالش های آموزش این حوزه مطرح شده است.
نتیجه گیری
حمایت از روند آموزش جاری به طور کامل پاسخگو علایق و پیشبرد اهداف اصلی تربیت سیاسی نخواهد بود و استفاده از راهنمای آموزشی طراحی شده برای تدوین برنامه درسی تربیت و هدایت سیاسی می تواند راهگشا باشد. در پایان نیز بر مبنای یافته ها، پیشنهادهایی در جهت عملی شدن الگوی ارایه شده، مطرح شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p2675946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!