نقش هویت گرایی در قوام و دوام ژئوکالچر شیعه مطالعه موردی: راه پیمایی اربعین

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بسیاری از تحلیل ها درباره پدیده اربعین، در حوزه ژیوپلیتیک و پیامدهای سیاسی این پدیده برای منطقه و جهان بوده است. این درحالی ست که نمی توان این پدیده را محدود به حوزه سیاسی _امنیتی کرد، بلکه تحلیل-های ژیوکالچر با محوریت مسایل هویتی، پرتو روشنی بر ابعاد مختلف آن خواهد انداخت و از این مدخل نیز می توان به تحلیل های هویتی پیرامون نظم منطقه ای ورود پیدا کرد. بر این اساس تحلیل چرایی و چگونگی تاثیرگذاری راه پیمایی اربعین بر ژیوکالچر شیعه با تمرکز بر هویت گرایی برخاسته از آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. سوال: پرسش اصلی این است که مولفه های هویت ساز راه پیمایی اربعین چگونه بر قوام نظم منطقه ای در چارچوب ژیوکالچر شیعه نقش داشته است؟ فرضیه: در پاسخ به پرسش مذکور، فرضیه پژوهش این است که هویت سازی در دو سطح مذهب (با محوریت مذهب شیعی) و عقیده گرایی (با محوریت عقاید شیعی) سبب قوام نظم ژیوکالچر شیعه در سطح منطقه ای شده است.

روش

در روش شناسی، شاخص های پژوهش، جامعه و نمونه آماری، با استفاده از روش های کمی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. این مقاله به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی - تحلیلی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی میدانی است.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان میدهد که بیشتر نمونه آماری پژوهش، با وجود دیدگاه های متفاوت درباره هویت گرایی شیعی، نسبت به چالش های موجود آن حساسیت داشته و تمایل به کنشگری دارند. همچنین نمونه آماری راهپیمایی اربعین را موجب ارتقای حس تعلقگرایی به هویت شیعی ارزیابی کرده است که این نشان میدهد؛ مراسم اربعین در حفظ، تثبیت و مانایی هویت شیعی در میان پیروان آن اثری مثبت داشته است.

نتیجه گیری

براساس یافته های پژوهش،کمرنگ شدن مرزهای فیزیکی و گسترش مرزهای هویتی در باور نیروهای اجتماعی در آینده، محتمل به نظر میرسد که اگر با فراهم شدن زمینه های همبستگی همراه باشد، سبب دوام جغرافیای فرهنگی گروه های اجتماعی خواهد بود

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p2680628 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!