شناسایی شناسنامه ای روزنامه های تبریز در فاصله زمانی 1324 - 1325 ش. / 1945 - 1946 م. با تاکید بر توضیح روزنامه جوانلار (جوانان)

پیام:
چکیده:
سوم شهریور 1320ش./ 25 اوت 1941م. که مصادف با تهاجم قوای دولتین روس و انگلیس به تبع حوادث جنگ جهانی دوم به کشور گردید، نه تنها منجر به استعفای رضاشاه از سلطنت شد، بلکه سبب تغییرات بسیاری در شئون مختلف مملکتی نیز گردید که هریک تاریخچه خاص خود را دارد. از آن جمله، مطبوعات که از آغاز انقلاب مشروطه یکی از حربه های اساسی و شناخته شده جامعه در رساندن مکنونات قلبی مردم خود بودند، شاهد تغییرات گوناگون شدند تا جائی که رکن چهارم مشروطه در این دو دهه اختناق تعطیل و موقوف بودند. نشان دادن اینکه چگونه بار دیگر در عرصه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مملکت ظاهر شدند (بیان مسئله) و جز معدودی همگی بار دیگر رسالت روشنگرانه و خبررسانی خود را آغاز نمودند، از آن جمله بود تبلور روزنامه های تبریز که به اقتضای موقعیت سوق الجیشی و راهبردی و اقتصادی و فرهنگی منطقه، بار دیگر میدان کشمکش سازمانها و احزاب سیاسی، مشاجره قلمی فیمابین و سایر مطبوعات شدند. در این مقاله سعی شده ضمن عنوان روزنامه های این سالها تا 21 آذر 1324ش./ 12 دسامبر 1945م. و معرفی شناسنامه ای (روش بررسی) روزنامه های یکساله حکومت فرقه دمکرات در آذربایجان (هدف)، به اقتضای موضوع روز - که جوانان مورد توجه و کانون صحبتها و شعارهای همه جانبه مسئولان مملکتی و بحق همه مردم جامعه هستند - تاکیدی است بر توجه فرقه به جوانان و تشکیلات و زمینه های مربوط به آنها از خلال معرفی روزنامه «جوانلار / جوانان» در این سال و بازبینی مطبوعات این دوره به طور گذرا (نتیجه کلی).
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p415401 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!