جمعیت خیریه محله نوبر

پیام:
چکیده:
در این مقاله، پس از معرفی مراکز خیریه و موضوع فعالیت آنها و چگونگی مشارکت افراد خیر در آن مراکز، به حرمت و تقدس این گونه امور و نگاه جدی و قاطع اسلام به امور خیریه اشاره شده است. در قسمتی دیگر، نحوه شکل گیری این جمعیتها را در تبریز - که از دوره مشروطه شروع شده بود - بیان کرده و جریان شهریور 1320 را در رشد و توسعه این جمعیتها موثر دانسته است. سپس کنترل دولت بر امور از طریق شهربانی و ساواک به خاطر نگرانی رژیم از فعالیت تشکل های مردمی، مورد بررسی قرار گرفته است.
در مبحث بعدی، پس از ذکر نام بانیان و ارائه تصویر آنها، اهداف جمعیت را برشمرده و اشاره می کند که اهداف یاد شده می باید به گونه ای اجرا شود که جنبه گداپروری نداشته باشد. سپس اعضا و تشکیلات جمعیت را معرفی کرده و نحوه انتخاب اعضای مجمع عمومی، هیئت مرکزی، هیئت مدیره و هیئت بازرسی را توسط اعضا بیان می کند.
در قسمت بودجه، درآمد جمعیت را از محل کمکهای نقدی اعضا و افراد نیکوکار به صندوق جمعیت و مقرری ماهانه و کمکهای سالانه کمیسیون مستمندان تبریز بیان کرده و طی گزارشهای ارائه شده، هزینه کردهای جمعیت را در بخشهای مختلف آموزش، درمان و سایر امور مستمندان محله نوبر ذکر نموده است.
در مبحثی با عنوان فعالیتها و اقدامات، به ذکر فعالیتهای جمعیت از زمان تاسیس تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی پرداخته و اهم آن اقدامات را در سه محور عمده: «تهیه وسایل تحصیل و آموزش صنعت برای فرزندان یتیم و بی بضاعت محله نوبر»، «تهیه وسایل بهداشت و درمان برای بیماران نیازمند محله» و «اعطای مساعدتهای نقدی و جنسی به مستمندان»، برشمرده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
114
لینک کوتاه:
magiran.com/p415404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!