اثر مصرف سیر در وعده صبحانه بر سطح گلوکز و انسولین سرم پس از صرف غذا در مبتلایان به دیابت نوع دو

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یافته های بسیاری از پژوهش ها که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده اند، تاثیر مصرف سیر بر کاهش میزان گلوکز سرم را نشان داده اند. با وجود این، تعداد بررسی ها در مورد اثر سیر بر سطح گلوکز سرم انسان، بسیار اندک است. این پژوهش به منظور تعیین تاثیر مصرف سیر در وعده صبحانه بر سطح گلوکز و انسولین سرم مبتلایان به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران انجام گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش کار آزمایی بالینی روی 26 بیمار دیابتی نوع 2 با گلوکز سرم ناشتای بین 126 تا 180 میلی گرم در دسی لیتر در دو روز با یک هفته فاصله انجام گرفت. در هر روز تحقیق، بیماران یکی از دو صبحانه های مورد بررسی، شامل صبحانه معمول (نان، پنیر، ماست و خیار) و صبحانه مورد آزمایش (صبحانه معمول به اضافه 20 گرم سیر تازه) را دریافت کردند. در هر مرحله، 2میلی لیتر نمونه خون در حالت ناشتا و زمان های 60، 120و 180 دقیقه پس از مداخله جهت اندازه گیری مقدار گلوکز و انسولین سرم با روش های گلوکز اکسداز و (Radio Immuno Assay) RIA جمع آوری شد. یافته ها توسط آزمون آماری آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر با قبول سطح معنی داری p<0.05 مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.
یافته ها
تحقیق روی 24 بیمار (13مرد و 11زن) مبتلا به دیابت با میانگین سنی 49.4±7.4سال و میانگین طول مدت ابتلا به بیماری دیابت 6.9±5.05 سال انجام شد. مقایسه میانگین گلوکز سرم افراد پس از صرف دو نوع صبحانه، کاهش چشمگیر گلوکز سرم را پس از صرف صبحانه حاوی سیر نسبت به صبحانه معمول نشان داد که از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05). به علاوه، افزایش معنی داری در سطوح انسولین سرم پس از صرف صبحانه حاوی سیر مشاهده شد (p<0.05).
نتیجه گیری
مصرف سیر در وعده صبحانه به کاهش چشمگیر سطح گلوکز و افزایش انسولین سرم پس از صرف غذا در بیماران، همراه بود. بنابراین، استفاده روزانه از سیر تازه در وعده های غذایی احتمالا می تواند در کاهش گلوکز سرم بیماران دیابتی نوع 2 موثر باشد. انجام بررسی های میان مدت و طولانی در ارتباط با مصرف سیر در افرادی که تحمل مصرف را داشته باشند، پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p429780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!