بررسی غلظت سرمی تروپونین I در بیماران مبتلا به تشنج غیرعارضه دار صرعی سالم از نظر قلبی

چکیده:
زمینه و هدف
سندرم مرگ ناگهانی پس از تشنج(Sudden unexpected death after epilepsy= SUDEP)، یکی از عوارض ناگهانی و کشنده تشنج محسوب می شود. پیشنهاد شده است که این عارضه می تواند به علت آریتمی و آسیب عضله قلبی به دنبال تشنج اتفاق بیفتد. از سویی یکی از اختصاصی ترین شاخص های قلبی برای بررسی آسیب عضله قلبی، غلظت سرمی تروپونین I می باشد؛ از این رو، این مطالعه با هدف اندازه گیری و بررسی غلظت سرمی تروپونین I در بیماران مبتلا به تشنج غیرعارضه دار صرعی سالم از نظر قلبی انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی تحلیلی(analytical cross-sectional)، 49 بیمار در محدوده سنی 65-12 سال مبتلا به تشنج غیرعارضه دار صرعی و فاقد هرگونه سابقه قبلی از مشکلات قلبی در طی 6 ساعت الی 10 روز سپری شده از یک حمله تشنج، وارد مطالعه شدند و مورد معاینات قلبی شامل الکتروکاردیوگرافی(Electrocardiogram=ECG)، اکوکاردیوگرافی و اندازه گیری غلظت سرمی تروپونین I قرار گرفتند. علاوه بر این، متغیرهایی همچون تعداد دفعات حمله صرع، سن آغاز حملات و مدت زمان گذشته از آخرین حمله به همراه متغیرهای دموگرافیک از بیماران ثبت گردید. در آنالیز داده ها از آزمون های Independent T-test، Mann-Whitney U-test و correlation استفاده شد.
یافته ها
میانگین سنی بیماران،(37/8= SD)18/21 سال و نسبت جنسی مرد به زن معادل 26/2 بود. میانگین تعداد ساعات گذشته از تشنج اخیر نیز(97/52= SD)54 ساعت بود. سطح تروپونین I در تمامی بیماران در حد طبیعی(کمتر از 1/0 نانوگرم در میلی لیتر) با میانگین(015/0= SD)026/0 نانوگرم در میلی لیترگزارش شد. در حالی که میان سطح سرمی تروپونین I و تعداد دفعات حملات تشنج همبستگی مستقیم معنی داری وجود داشت(743/0= rSpearman، 001/0> P).
نتیجه گیری
نتیجه مطالعه حاضر نشان می دهد که سطوح تروپونین I قلبی در افراد 12 تا 65 ساله با تشنج های صرعی غیرعارضه دار بدون سابقه بیماری ها و اختلالات قلبی به دنبال وقوع تشنج، در حد طبیعی بود، در حالی که سطح سرمی این پروتئین در افراد دارای تشنجات مکرر(>3 مرتبه) افزایش یافته بود. به نظر می رسد انجام مطالعاتی با مونیتورینگ دقیق قلبی و مغزی بیماران تشنجی در طی فازهای مختلف حمله تشنج با اندازه گیری های مکرر سطوح تروپونین I تا چندین روز پس از بروز تشنج می تواند کمک قابل توجهی به بررسی این ارتباط نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p595121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!