بررسی اثر دارچین بر ساختمان تخمدان در رت های دیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری دیابت اختلال متابولیکی است که ساختمان و عملکرد دستگاه تولید مثل را مختل می کند. از آنجا که بر اساس تحقیقات دارچین قندخون بیماران دیابتی را کاهش می دهد این مطالعه با هدف بررسی اثرات عصاره آبی - الکلی دارچین بر ساختمان تخمدان در رت های دیابتی انجام شد.
روش
تعداد 24 سر رت ماده از نژاد ویستار با میانگین وزنی 15 ± 186 گرم در 4 گروه (شاهد، شاهد + عصاره دارچین، دیابتی و دیابتی + عصاره دارچین) مورد مطالعه قرار گرفتند. در گروه های مورد نظر رت ها با تزریق 60mg/kg استرپتوزوتوسین دیابتی و با عصاره آبی - الکلی دارچین (80mg/kg/day) به صورت دهانی و با استفاده از گاواژ به مدت 14 هفته تیمار شدند. در پایان بعد از اندازه گیری وزن و قند خون، رت ها تشریح و تخمدان راست آنها خارج و وزن گردید و در بافر فرمالین 10% فیکس و مراحل تهیه برش و رنگ آمیزی با روش H&E انجام شد و با روش استریولوژی حجم کل تخمدان، حجم کورتکس و مدولا، قطر فولیکول رسیده، تخمک رسیده و ضخامت منطقه شفاف تخمین زده شد. داده ها با روش آماری ANOVA یک طرفه و تست Tukey مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
قند خون در رت های دیابتی تیمار شده با دارچین در مقایسه با گروه دیابتی کاهش معنی داری نشان داد. افزایش معنی داری در حجم کل تخمدان، کورتکس و مدولا در رت های دیابتی در مقایسه با سایر گروه ها مشاهده شد. حجم کل تخمدان، کورتکس و مدولا در رت های دیابتی + عصاره در حد گروه های شاهد و شاهد + عصاره بود. وزن بدن در رت های دیابتی و دیابتی تیمار شده با عصاره کاهش معنی داری در مقایسه با گروه های شاهد و شاهد + عصاره نشان داد. وزن تخمدان در گروه دیابتی افزایش معنی داری در مقایسه با گروه دیابتی + عصاره داشت.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که عصاره آبی - الکلی دارچین موجب کاهش قند خون در رت های دیابتی شده و از افزایش وزن تخمدان، حجم تخمدان و کورتکس و مدولای تخمدان جلوگیری می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
233
لینک کوتاه:
magiran.com/p646138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!