فهرست مطالب

Kerman University of Medical Sciences - Volume:16 Issue: 3, 2009

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:16 Issue: 3, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • جلال آزمندیان، سید مجتبی سهروردی*، فرامرز فاضلی، عباس اطمینان، علی سرورام، فرناز افضل صفحه 197
    مقدمه

    افزایش فشارخون، هیپراوریسمی و سمیت کلیوی از عوارض شایع درمان با سیکلوسپورین در بیماران دریافت کننده کلیه پیوندی است. نتایج مطالعات گذشته نشان می دهد که داروهای مسدودکننده کانال کلسیمی می توانند در کاهش دوز سیکلوسپورین مصرفی موثر باشند. هدف از این مطالعه ارزیابی و مقایسه اثرات آملودیپین و دیلتیازم بر تعدیل دوز سیکلوسپورین با توجه به غلظت صبحگاهی (C0) و ساعت دوم (C2) در بیماران دریافت کننده کلیه پیوندی تحت درمان با سیکلوسپورین بود.

    روش

    این مطالعه مداخله ای تصادفی شده با کورسازی مشاهده کننده، بر روی 120 بیمار دریافت کننده کلیه پیوندی تحت درمان با سیکلوسپورین در بخش پیوند کلیه بیمارستان افضلی پور انجام شد. بیماران در یک گروه به مدت 3 ماه آملودیپین (mg/day5-10) و در گروه دیگر دیلتیازم (mg/day90-180) دریافت کرده و سپس نتایج با گروه شاهد که داروی مسدود کننده کانال کلسیمی مصرف نمی کردند مقایسه شد. داده ها با آزمون های ANOVA، Post Hoc و Correlation تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    دیلتیازم به طور معنی داری دوز مورد نیاز سیکلوسپورین را به میزان 20% یعنی از mg/dl 162.03± 40.6 به mg/dl 128.5± 25.5 کاهش داد (000/0=P). آملودیپین نیز دوز مورد نیاز را به mg/dl 140.5± 22.3 کاهش داد (13%) که از نظر آماری معنی دار بود (008/0=P). غلظت صبحگاهی سیلکوسپورین در بیمارانی که آملودیپین مصرف می کردند به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود (019/0=P). دیلتیازم همچنین منجر به کاهش معنی دار سطح کلسترول شد (027/0=P) اما سایر پارامترهای مورد بررسی تفاوت معنی داری بین گروه های آملودیپین یا دیلتیازم در مقایسه با گروه شاهد نداشت.

    نتیجه گیری

    دیلتیازم و آملودیپین در تجویز توام با سیکلوسپورین به خوبی تحمل شده، عارضه سوئی بر عملکرد عضو پیوندی نداشته و ضربان قلب یا فشارخون را تحت تاثیر قرار نمی دهند. بنابراین از این دو داروی مسدود کننده کانال کلسیمی می توان به منظور کاهش دوز مورد نیاز تجویزی سیکلوسپورین، در بالین استفاده کرد.

    کلیدواژگان: سیکلوسپورین، دیلتیازم، آملودیپین، پیوند کلیه
  • لیلی سخاوت، مهدیه مجیبیان، مژگان کریمی زارچی صفحه 207
    مقدمه
    مطالعه حاضر به منظور بررسی این که آیا سطح CA-125 می تواند به عنوان آزمایش مفیدی در تشخیص پاره شدن حاملگی لوله ای در سیر درمان به کار رود یا خیر انجام شد.
    روش
    در یک مطالعه آینده نگر، یکسو کور، مورد- شاهدی، در بیمارستان آموزشی شهید صدوقی یزد، 59 زن با حاملگی لوله ای و سن حاملگی بین 12- 6 هفته مورد مطالعه قرار گرفتند. از این تعداد 26 نفر حاملگی لوله ای پاره شده و 33 نفر حاملگی لوله ای پاره نشده داشتند. سطح سرمی CA-125 در این افراد و 59 نفر با حاملگی داخل رحمی طبیعی در سن بارداری مشابه به عنوان کنترل مقایسه شد.
    یافته ها
    مشخصات عمومی بیماران سه گروه (سن، سن حاملگی، تعداد حاملگی، میزان سواد) تفاوت معنی دار نداشت. در حاملگی لوله ای پاره شده سطح سرمی CA-125 به طور معنی داری بیشتر از زنان با حاملگی داخل رحمی طبیعی بود (04/0=P). سطح سرمی CA-125 در دو گروه حاملگی لوله ای پاره شده و حاملگی داخل رحمی طبیعی بیشتر از حاملگی لوله ای پاره نشده بود (به ترتیب 001/0=P و 006/0=P).
    نتیجه گیری
    در حاملگی های لوله ای پاره نشده که تحت درمان طبی قرار گرفته اند انجام سریال CA-125 می تواند در تشخیص زودرس پاره شدن ساک حاملگی و اقدام لازم و به موقع مفید باشد.
    کلیدواژگان: سطح سرمی CA، 125، حاملگی لوله ای پاره شده، حاملگی لوله ای پاره نشده، حاملگی داخل رحم
  • فرزانه حسینی، مهدی معظمی گودرزی، بیژن بمبئی، سهیلا مرادی بیدهندی صفحه 215
    مقدمه
    فیمبریه ی تیپ 1 عامل اتصال مهم درE.coli می باشد که در ارتباط با عفونت های ادراری یافت شده است. شناسایی ژن های کدکننده عوامل بیماری زا امری ضروری است. بررسی ژنوتیپی ملکولی تاثیر تماس سطح جامد روی تغییر فاز تیپ یک فیمبریه در سرو گروه های O از اهداف این بررسی بوده است.
    روش
    نمونه های E.coli جدا شده از ادرار بعد از تعیین هویت به روش سرولوژیکی سروتایپینگ شدند. ارزیابی فنوتیپی تغییر فاز تیپ یک فیمبریه از طریق آزمون هماگلوتیناسیون حساس به مانوز انجام پذیرفت. با روش PCR و اندونوکلئاز محدود الاثر HinfI تغییر فاز تیپ یک فیمبریه مورد بررسی قرارگرفت.
    یافته ها
    از تعداد 200 نمونه ی ادرار حدود 158 کشت مثبت E.coli جدا شد که سروتیپO غالب آن ها سروتیپ O44 بود. با کشت بر روی محیط جامد 51% از سویه ها هماگلوتیناسیون مقاوم به مانوز و 49% از آنها هماگلوتیناسیون حساس به مانوز را نمایش دادند. در کشت بر روی محیط مایع به دلیل قرارگرفتن اپرون در حالت روشن 68% از سویه ها هماگلوتیناسیون حساس به مانوز و 32% از آن ها هماگلوتیناسیون مقاوم به مانوز را نمایش دادند. محصولات PCR مربوط به قطعات 359bp و 200bp معرف نمونه هایی است که در آنها اپرونfim خاموش می باشد. در باند مربوط به قطعات489bp و70bp اپرون fim در هر دو حالت روشن و خاموش مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    سویه های E.coli عامل عفونت های ادراری متعلق به تعداد محدودی از سروتیپ های O می باشند. فاکتورهای محیطی در تنظیم بیان اپرون های مولد فیمبریه در اشرشیاکلی نقش مهمی دارند. سویه های جدا شده از ادرار بعد از تلقیح در محیط کشت مایع موقعیت روشن اپرون فیمبریه و هماگلوتینین حساس به مانوز را نشان دادند. بیان تیپ یک فیمبریه و تاژه احتمالا منعکس کننده یک میان کنش دینامیک ضروری میان اتصال و تحرک باکتری می باشند و سویه های حاضر در نمونه ادرار بیماران به علت عدم اتصال به اپی تلیال از نظر فعالیت ژن های فیمبریه تیپ یک غیر فعال می باشند.
    کلیدواژگان: اشریشیاکلی، سروتایپینگ، PCR
  • احمدرضا دیانی، شاهپور شاه قاسم پور، مهرداد مقیمی، فرشته کمانی، سیما سیدغفوری، حبیب الله پیروی صفحه 225
    مقدمه
    سرطان معده دومین سرطان شایع و رو به افزایش در ایران است که متاسفانه اغلب در مراحل اولیه هیچ علامت تشخیصی ندارد و عمدتا بیماران زمانی مراجعه می کنند که بیماری پیشرفت کرده است. با توجه به نقش عوامل ژنتیکی و محیطی در تغییر سلول های بافت معده به سمت سرطانی شدن، اهداف این مطالعه ردیابی سلول های سرطانی به خارج از معده جهت شناسایی دقیق مرحله بیماری و بررسی میزان محتویات DNA سلول های سرطانی و مقایسه آن با سلول های طبیعی به عنوان یک شاخص برای پیش بینی سیر بیماری و ارائه برنامه ریزی دقیق تر در درمان بیماری می باشد.
    روش
    در این مطالعه 27 نمونه جمع آوری و از این تعداد 22 نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. سلول های موجود در لاواژ مایع پریتوان بیماران توسط سانتریفیوژ رسوب داده شدند. سپس از این سلول ها به میزان مشخص (10000 سلول در هر میلی لیتر) با کیت رنگ آمیزی DNA رنگ آمیزی شد و DNA آنها به وسیله فلوسیتومتری و با نرم افزار modfit مورد بررسی قرار گرفت و سپس هیستوگرام های مربوط به آنالیز DNA سلول سرطانی با سلول های طبیعی مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    در مجموع 12 مورد از 22 نمونه مثبت بود. DNA ploidy در 3/33% سلول های سرطانی مشاهده شد. افزایش SPF سلولی در سلول های سرطانی 2/22% بودکه این شاخص ارتباط مستقیم با تکثیر سلول دارد.
    نتیجه گیری
    اندازه گیری SPF سلولی احتمالا به عنوان یک شاخص در رفتار سلول سرطانی مطرح می باشد که بیانگر میزان تهاجمی بودن آن است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که DNA-ploidy و افزایش SPF در سلول های سرطانی وجود دارد و با اندازه گیری این دو می توان سیر تهاجمی بیماری را تخمین زد تا بر اساس آن تصمیم گیری برای عمل جراحی گسترده وکمک گرفتن از روش های شیمی درمانی مؤثر انجام شود و از اعمال جراحی بی نتیجه و همراه با عارضه خودداری شود.
    کلیدواژگان: سرطان معده، فلوسیتومتری، مایع لاواژ پریتوان، DNA ploidy
  • ملک سلیمانی مهرنجانی، محمدحسین آبنوسی، منیره محمودی، مرتضی انوری، عبدالرحمن دزفولیان، حوریه داودزاده صفحه 233
    مقدمه
    بیماری دیابت اختلال متابولیکی است که ساختمان و عملکرد دستگاه تولید مثل را مختل می کند. از آنجا که بر اساس تحقیقات دارچین قندخون بیماران دیابتی را کاهش می دهد این مطالعه با هدف بررسی اثرات عصاره آبی - الکلی دارچین بر ساختمان تخمدان در رت های دیابتی انجام شد.
    روش
    تعداد 24 سر رت ماده از نژاد ویستار با میانگین وزنی 15 ± 186 گرم در 4 گروه (شاهد، شاهد + عصاره دارچین، دیابتی و دیابتی + عصاره دارچین) مورد مطالعه قرار گرفتند. در گروه های مورد نظر رت ها با تزریق 60mg/kg استرپتوزوتوسین دیابتی و با عصاره آبی - الکلی دارچین (80mg/kg/day) به صورت دهانی و با استفاده از گاواژ به مدت 14 هفته تیمار شدند. در پایان بعد از اندازه گیری وزن و قند خون، رت ها تشریح و تخمدان راست آنها خارج و وزن گردید و در بافر فرمالین 10% فیکس و مراحل تهیه برش و رنگ آمیزی با روش H&E انجام شد و با روش استریولوژی حجم کل تخمدان، حجم کورتکس و مدولا، قطر فولیکول رسیده، تخمک رسیده و ضخامت منطقه شفاف تخمین زده شد. داده ها با روش آماری ANOVA یک طرفه و تست Tukey مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    قند خون در رت های دیابتی تیمار شده با دارچین در مقایسه با گروه دیابتی کاهش معنی داری نشان داد. افزایش معنی داری در حجم کل تخمدان، کورتکس و مدولا در رت های دیابتی در مقایسه با سایر گروه ها مشاهده شد. حجم کل تخمدان، کورتکس و مدولا در رت های دیابتی + عصاره در حد گروه های شاهد و شاهد + عصاره بود. وزن بدن در رت های دیابتی و دیابتی تیمار شده با عصاره کاهش معنی داری در مقایسه با گروه های شاهد و شاهد + عصاره نشان داد. وزن تخمدان در گروه دیابتی افزایش معنی داری در مقایسه با گروه دیابتی + عصاره داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که عصاره آبی - الکلی دارچین موجب کاهش قند خون در رت های دیابتی شده و از افزایش وزن تخمدان، حجم تخمدان و کورتکس و مدولای تخمدان جلوگیری می کند.
    کلیدواژگان: دیابت، تخمدان، استریولوژی، دارچین، رت
  • فیروزه میرزایی، سارا کشتگر، معصومه کاویانی، عبدالرضا رجایی فرد صفحه 245
    مقدمه
    زنان نخست زا در هنگام زایمان دچار اضطراب شدیدی می شوند که همین اضطراب، سبب کاهش شانس زایمان طبیعی خواهد شد. از طرف دیگر، تحقیقات نشان داده اند که استشمام رایحه اسطوخودوس منجر به کاهش استرس و اضطراب می گردد. هدف از این تحقیق، تعیین تاثیر استشمام رایحه اسطوخودوس بر سطح اضطراب در زنان نخست زا و بررسی تغییرات غلظت پلاسمایی کورتیزول، سروتونین و 5- هیدروکسی ایندول استیک اسید (5-HIAA) در اثر استشمام این رایحه بود.
    روش
    این مطالعه بر روی 121خانم باردار نخست زای مراجعه کننده به اتاق درد بیمارستان های حافظ و زینبیه شیراز که در هفته 37 بارداری یا بیشتر بودند و دیلاتاسیون سرویکس آنها 4-3 سانتی متر بود، انجام شد. افراد به دو گروه شاهد (58 نفر) و مورد (63 نفر) تقسیم شدند. افراد گروه مورد به مدت یک ساعت اسانس اسطوخودوس را استشمام کردند. پرسش نامه اسپیل برگر توسط افراد هر دو گروه قبل و بعد از رایحه درمانی تکمیل شد. نبض و فشارخون، غلظت پلاسمایی هورمون های کورتیزول، سروتونین و 5-HIAA، قبل و یک ساعت پس از رایحه درمانی در هر دو گروه اندازه گیری شد.
    یافته ها
    قبل از مداخله، سطح اضطراب و غلظت هورمون ها در هر دو گروه یکسان بود. پس از رایحه درمانی، سطح اضطراب و غلظت کورتیزول گروه مورد به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد کاهش و غلظت سروتونین و 5-HIAA افزایش نشان داد. غلظت کورتیزول بعد از مداخله در گروه مورد نسبت به گروه شاهد کاهش معنی داری داشت. رایحه بر میزان نبض و فشارخون افراد تاثیری نداشت.
    نتیجه گیری
    استشمام رایحه اسطوخودوس باعث کاهش سطح اضطراب هنگام زایمان، کاهش ترشح کورتیزول از غده آدرنال و افزایش ترشح سروتونین از دستگاه گوارش می گردد.
    کلیدواژگان: رایحه درمانی، اسانس اسطوخودوس، اضطراب، کورتیزول، سروتونین، 5، HIAA و زایمان
  • محمدتقی بحرینی طوسی، مهران یاراحمدی صفحه 255
    مقدمه
    بررسی تابش زمینه و دوز ناشی از آن از این لحاظ قابل اهمیت است که بشر همواره در معرض این پرتوها قرار دارد. پرتوهای یونیزان در برخورد با بدن انسان یا عبور از آن از خود انرژی به جا می گذارند و انتقال انرژی به بافت زنده،آثار سوء بیولوژیکی به جا می گذارد. با توجه به اینکه سطح تابش زمینه در فضاهای باز وبسته متفاوت است و افراد اغلب وقت خود را در فضای بسته صرف می کنند در این تحقیق میزان تابش گامای محیطی در شهرهای استان کردستان برای دو فضای باز و بسته به طور جداگانه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
    روش
    به منظور تعیین آهنگ دوز در فضای باز در هر شهر چهار ایستگاه در امتداد چهار جهت اصلی و یک ایستگاه در مرکز شهر انتخاب گردید. برای فضای بسته نیز در هر شهر با توجه به نوع ساختمان های موجود دو ایستگاه انتخاب گردید. در هر یک از ایستگاه ها آهنگ دوز با استفاده از دستگاه سرویمتر RDS-110 در ارتفاع یک متری از سطح زمین، به مدت یک ساعت اندازه گیری گردید.
    یافته ها
    میانگین آهنگ دوز در فضای باز و بسته، برای شهرهای استان کردستان برحسب نانوسیورت در ساعت به ترتیب به صورت زیر به دست آمد: بانه (5=SD) صد و سی و چهار و (25=SD) صد و شصت و شش، بیجار (17=SD) صد و سیزده و (8=SD) صد و چهل و یک، دیواندره (8=SD) صد و ده و (12=SD) صد و سی و چهار، سقز (12=SD) صد و پنج و (11=SD) صد و سی و چهار، سنندج (12=SD) صد و ده و (4=SD) صد و سی و سه، قروه (20=SD) صد و چهارده و (4=SD) صد و شصت، کامیاران (4=SD) نود و دو و (14=SD) صد و پانزده، مریوان (9=SD) صد و ده و (18=SD) صد و بیست و دو.
    نتیجه گیری
    میانگین آهنگ دوز فضای بسته در بانه 24 درصد، در بیجار 24 درصد، در دیواندره 22 درصد، در سقز 28 درصد، در سنندج 21 درصد، در قروه 40 درصد، در کامیاران 25 درصد و در مریوان 11 درصد بیشتر از میانگین آهنگ دوز در فضای باز این شهرها می باشد.
    کلیدواژگان: گامای محیطی، آهنگ دوز، فضای باز، فضای بسته
  • لیلا فرهادملاشاهی، ماریه هنرمند، محمدایوب ریگی لادیز صفحه 263
    مقدمه
    با توجه به خطرات و عوارض ناشی از مصرف تنباکو این مطالعه با هدف تعیین شیوع مصرف پان و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستان های پسرانه شهر زاهدان در سال 1386 انجام شد.
    روش
    در این بررسی مقطعی 292 نفر از دانش آموزان پسر دبیرستان های شهر زاهدان به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسش نامه شامل سؤالاتی در مورد اطلاعات دموگرافیک دانش آموزان و استفاده از پان به منظور اطلاع از میزان Current user (استفاده حداقل یک بار در طول 30 روز قبل از مطالعه) و Life time user (استفاده حداقل یک یا دو بار در طول زندگی) بود. داده های حاصل توسط نرم افزار SPSS و آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت.
    یافته ها
    در مجموع 9/19 درصد (58 نفر) از دانش آموزان سابقه مصرف پان را طی 30 روز قبل داشتند و 9/29 درصد از دانش آموزان سابقه مصرف پان را در طول زندگی گزارش کردند. با استفاده از آزمون آماری مشخص شد که مصرف پان با میزان تحصیلات پدر و مادر، وضعیت تحصیلی دانش آموزان، تعداد افراد خانواده، تعداد افراد سیگاری خانواده و قومیت ارتباط معنی دار داشت (05/0>P). اما بین سن و مصرف پان ارتباط معنی داری یافت نشد.
    نتیجه گیری
    استفاده از پان در پسران دبیرستانی شهر زاهدان شایع است و این مساله لزوم تاکید بر ارائه و اجرای برنامه های پیشگیری در مدارس را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: تنباکوی بدون دود، دانش آموزان دبیرستانی، شیوع
  • شیرین پورنورمحمدی، مهدی انصاری، لیلی نزاکتی الفتی، مریم کاظمی پور، محمد حسیبی صفحه 271
    مقدمه
    آفلاتوکسین M1 یکی از متابولیت های اصلی آفلاتوکسین B1 است و در شیر پستاندارانی یافت می شود که غذاهای آلوده به آفلاتوکسین را مصرف کرده باشند.آفلاتوکسین ها یک گروه از متابولیت های سمی قارچی هستند که توسط قارچ های آسپرژیلوس تولید شده سمیت بالایی داشته و یکی از قوی ترین مواد سرطان زای موجود در غذا می باشند. با توجه به خطراتی که آفلاتوکسین ها برای انسان دارند و همچنین با توجه به مصرف بالای شیر و محصولات لبنی، مطالعه حاضر به منظور تعیین سطح آفلاتوکسین M1 در شیرهای پاستوریزه استان کرمان برای اولین بار انجام گردید.
    روش
    در این مطالعه مقطعی – کاربردی در فصل زمستان به طور تصادفی تعداد هفتادوشش نمونه شیر پاستوریزه از هشت کارخانه تولید این فرآورده جمع آوری و آفلاتوکسین M1موجود در نمونه ها با استفاده از ستون ایمونوافینیتی استخراج و میزان آن با روش کروماتوگرافی با کارکرد بالا (HPLC) همراه با شناساگر فلورسنت اندازه گیری شد.
    یافته ها
    حداقل مقدار قابل اندازه گیری 0.002ppb به دست آمد. میزان آفلاتوکسین Ml موجود در نمونه های مورد بررسی بین ppb 0.002-0.14 قرار داشت که از حد مجاز توصیه شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (0.5ppb) بیشتر نبود. گرچه در مقایسه با حد مجاز توصیه شده توسط اتحادیه اروپا (0.05ppb) تعداد 34 نمونه (7/44%) حاوی آفلاتوکسین M1 بیشتر بودند. از میان کارخانه های تولید کننده شیر در استان کرمان، میانگین AFM1 شیرهای پاستوریزه تولید شده در کارخانه پگاه جیرفت در زمان مورد مطالعه کمترین مقدار بود. (ppb 0.019±0.010).
    نتیجه گیری
    هر چند با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد که در حال حاضر خطر جدی سلامت عمومی مردم را تهدید نمی کند ولی با توجه به مصرف بالای شیر و فرآورده های آن به ویژه در کودکان بهتر است این مسئله به عنوان یک خطر در نظرگرفته شود.
    کلیدواژگان: شیر پاستوریزه، آفلاتوکسین M1، HPLC، کرمان
  • شهریار سمنانی، علی عربعلی، عباسعلی کشتکار، ناصر بهنام پور، سیما بشارت، غلامرضا روشندل صفحه 281
    مقدمه
    سرطان های مری و معده از سرطان های شایع در دنیا و عامل مهم مرگ و میر می باشند. یکی از عوامل محیطی مؤثر بر بروز این سرطان ها، میزان نیترات و نیتریت منابع غذایی و آب آشامیدنی است. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط این عوامل با سرطان های مری و معده طراحی شد.
    روش
    در این مطالعه اکولوژیک، میزان نیتریت و نیترات منابع آب شهری استان گلستان (84-1383) برای هر شهر به صورت میانگین گزارش شد. تمامی بیماران مبتلا به سرطان های مری و معده ساکن مناطق شهری در طی این مدت وارد مطالعه شدند. تقسیم بندی شهرها به مناطق بروز پایین، متوسط و بالا بر اساس صدک های 33% و 66% برای هر کدام از سرطان ها انجام شد. برای یافتن ارتباط بین میزان نیتریت و نیترات آب آشامیدنی و بروز سرطان های مری ومعده از ضریب همبستگی اسپیرمن و خط برگشت (Regression Line) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میزان نیترات و نیتریت آب آشامیدنی در کلیه مناطق اندازه گیری شده در محدوده استاندارد می باشد. افزایش نیترات آب آشامیدنی با بالا رفتن میزان بروز سرطان مری همبستگی نزدیکی داشت (624/0=R با 013/0=P) اما با افزایش سرطان معده همبستگی دیده نشد. بین سطح نیتریت آب با میزان بروز سرطان های مری و معده همبستگی وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج مطالعه، نیترات آب آشامیدنی از عوامل احتمالی دخیل در بروز سرطان مری در این منطقه می باشد؛ اما در سطح اکولوژیک نیتریت بر بروز سرطان مری و معده تاثیری ندارند. پیشنهاد می شود مطالعاتی روی منابع غذایی و آب آشامیدنی شهری و روستایی طراحی شود.
    کلیدواژگان: نیترات، نیتریت، آب آشامیدنی، سرطان مری، سرطان معده، استان گلستان
  • علی خردمند، منصوره نصیریان، نبی بنازاده صفحه 291
    روان پریشی تاکنون به همراه تعدادی از اختلالات خودایمنی دیده شده است و اخیرا در ارزیابی درمان طیف بیماری های اسکیزوفرنی، مکانیسم های خودایمنی مورد توجه قرار گرفته است. بیماری ویتیلیگو از جمله بیماری های خودایمنی می باشد که تاکنون گزارشی از همراهی این بیماری با روان پریشی، وجود نداشته است. در این مقاله سه بیمار مبتلا به بیماری های طیف اسکیزفرنی به همراه بیماری ویتیلیگو گزارش شده است که بیانگر اهمیت نقش خودایمنی در شکل گیری روان پریشی می باشد. از طرفی تظاهرات غیرمعمول و پاسخ ضعیف به درمان در این بیماران نشان دهنده این است که خودایمنی می تواند پیش آگهی روان پریشی های همراه را بدتر کند.
    کلیدواژگان: ویتیلیگو، روان پریشی، اسکیزوفرنی، خودایمنی
|
  • Azmandian J., Sohrevardi S.M., Fazeli F., Etminan A., Sarveram A., Afzal F Page 197
    Background and Aims

    Hypertension, hyperuricaemia and nephrotoxicity are some common side-effects of Cyclosporine A (CsA) treatment in renal transplant recipients. Previous studies suggest that Calcium Channel Blockers (CCB) can increase serum level of CsA and may improve graft function in patients receiving CsA. The aim of this study was to evaluate the effects of Diltiazem and Amlodipine on cyclosporine dose adjustment with respect to trough and 2-hour concentrations in renal transplant recipients treated with CsA.

    Methods

    This observer-blind randomized clinical trial was performed on 120 renal transplant recipients treated with CsA. Patients received either Amlodipine (5-10mg/day) or Diltiazem (90-180mg/day) for 3 months and were compared with control group receiving no CCB. Data were analyzed using ANOVA, Post Hoc and Correlation tests.

    Results

    Diltiazem significantly decreased CsA dosage (20%) from 162.03 ± 40.6 mg/dl to 128.5 ± 25.5 mg/dl (P=0.000) and Amlodipine, too, decreased it to 140.5 ± 22.3 mg/dl (13%) which was significant (P=0.008). Trough concentration in patients who had received Amlodipine were significantly higher than control group (P=0.019). Diltiazem significantly decreased Cholesterol Level (P=0.027) but other parameters were not significantly different between Amlodipine / Diltiazem and control groups.

    Discussion

    Diltiazem and Amlodipine were well tolerated in co-administration with CsA with no adverse effect on graft function and did not affect blood pressure or heart rate. Our findings support that these two CCBs can be used in clinical settings to reduce the administered dose of cyclosporine

  • Sekhavat L., Mojibian M., Karimi Zarchi M Page 207
    Background and Aims
    This study aimed to determine if serial measurement of serum CA-125 level could be used as a useful test in the differential diagnosis of intact and ruptured tubal pregnancies.
    Methods
    In a single-blind prospective controlled clinical study, 59 women with tubal pregnancy of 6–12 weeks (26 women with ruptured tubal pregnancy, 33 women with intact tubal pregnancy and 59women with normal intrauterine pregnancy of the same gestational age as control group) were studied prospectively. Serum CA-125 levels were measured in all women and compared among three groups.
    Results
    Demographic features (age, gestational age, parity and educational level) were not significantly different in three groups. CA-125 level in ruptured tubal pregnancy group was significantly higher than that in control group (P = 0.04). Both these two groups had higher levels of CA-125 comparing to the intact tubal pregnancy group (P = 0.001, P = 0.006, respectively).
    Conclusion
    In intact tubal pregnancies managed with medical treatment, serial measurements of CA-125 could be a supplementary test for an early diagnosis of tubal rupture.
  • Hosseini F., Moazzamee Goudarzee M., Bembai B., Moradi Bidhendi S Page 215
    Background and Aims
    Type 1 fimbriae is the most common adhesion factor in urine tract infection. In this Study, presence of virulence genes in isolated strains of uropathogenic E.Coli, O serotyping and molecular detection of phase variation of type 1 fimbriae were assessed during solid surfaces exposure.
    Methods
    Isolated E.coli from urine samples of patients were serotyped by using serologic methods. Phenotypic estimation of phase variation was applied by mannose – resistant hemagglutination (MRHA). Fim opron phase variation was studied by HinFI digestion and PCR reaction.
    Results
    For all 158 E.coli strains, the most occurrences belonged to O44. Forty nine percent of the isolates were mannose-sensitive and expressed fim operon in agar medium. While, 51% of strains were resistant to mannose in the same position. In Broth medium 68% of isolates were mannose-sensitive and 32% were mannose-resistant. PCR products with 359bp and 200bp long fragment demonstrated ON position and those with 489bp and 70bp long fragment indicated ON and OFF positions.
    Conclusion
    Uropathologic E.coli strains posses few number of O serotypes. Environmental factors play an important role in regulation of fimberiae operon expression. Strains recovered from these urine samples, however, were shown capable to switch the fim operon to the ON position after culture in broth medium. Type 1 fimbrial expression and flagella motility are probably representative of an essential dynamic interplay between bacterial adhesion and motility. The strains present in urine samples but nonattached to the epithelium are inactive for type 1 fimbriae expression.
  • Dayani A.R., Shahghasempour Sh., Moghimi M., Kamani F Page 225
    Background and Aims
    Gastric cancer is the second common cancer in Iran and it has unfortunately no diagnostic signs in early stages. Considering the role of genetic and environmental factors in the development of gastric cancer, this study aimed at evaluating DNA-content of stomach cells in patients with gastric cancer in order to find a reliable index for prediction of disease prognosis and providing more exact therapeutic procedure.
    Methods
    A total of 22 samples taken from patients with gastric cancer were evaluated. Peritoneal lavage cells were centrifuged and stained with DNA-staining kit. Then DNA-content was analyzed and compared with that in normal cells by employing flow cytometry and using modfit software.
    Results
    In whole, 12 out of 22 samples were positive and DNA aneuploidy was present in 33.3%. SPF increase was observed in 22.2% of positive cases.
    Conclusion
    SPF can be used as a reliable indicator in pathological staging of cancer and consequently in decision making for treatment.
  • Solaimani Mehrnjani M., Abnosi M.H., Mahmoodi M., Anvari M., Dezfolian A.R., Davoodzadeh H Page 233
    Background and Aims
    Diabetes mellitus influences the reproductive system. Since investigations have showed that cinnamon may have an improving effect on diabetes, this study was designed to investigate the effect of cinnamon extract on the ovary structure in diabetic rats.
    Methods
    A total of 24 female wistar rats (186±15gr) were randomly divided into 4 equal groups of control, control + cinnamon extract, diabetic and diabetic + cinnamon extract. Streptozotocin (60 mg/kg) was injected to induce diabetes and cinnamon extract (80 mg/kg/day) was administered orally through gavage. After 14 weeks, blood sugar and body weight were determined then rats were anesthetized and the right ovaries were taken out, weighed and underwent the process of slice preparation and staining by H&E method. The total volume of ovary, cortex and medulla, diameter of Graafian follicle and oocyte and thickness of zona pellucida were estimated by stereological methods. Data were analyzed using one way ANOVA and Tukey test.
    Results
    Blood sugar was reduced significantly in diabetic +extract group compared with diabetic rats. Mean total volume of ovary, cortex and medulla were increased significantly in diabetic group compared with other groups. Mean total volume of ovary, cortex and medulla were the same in diabetic + extract, control and control + extract groups. Body weight in both diabetic groups was reduced significantly compared with control groups. Ovary weight in diabetic group showed a significant increase in comparison to that in the diabetic + extract group.
    Conclusion
    Based on the results, water-alcohol extract of cinnamon causes reduction in blood glucose level and prevents increase in ovary weight and volume of ovary, cortex and medulla in diabetic rats.
  • Mirzaei F., Keshtgar S., Kaviani M., Rajaeifard A.R Page 245
    Background and Aims
    Labor conditions cause stress and anxiety specifically in nulliparous women and hence the chance of a normal vaginal delivery is reduced. According to some studies lavender scent improves mood and reduces stress and anxiety. The purpose of this study was to investigate the effect of lavender scent on anxiety status in nulliparous women and also to determine changes in plasma cortisol, serotonin and 5- hydroxyl indol acetic acid (5-HIAA) concentrations.
    Methods
    In this study 121 nulliparous women with gestational age >37 weeks and cervical dilatation of 3-4 cm, referring to labor room of Zeinabieh and Hafez hospitals in Shiraz were devided into case group (N=63) and control group (N=58). The case group smelled lavender essential oil for 1 hour. In both groups anxiety changes were determined before and after aromatherapy by Spielberger questionnaire, and at the same times pulse rate, blood pressure and plasma cortisol, serotonin, and 5-HIAA concentrations were determined by ELISA.
    Results
    Anxiety status and hormone levels were the same in both groups at the beginning of the experiment. Lavender decreased significantly anxiety and cortisol concentration while increased plasma serotonin and 5-HIAA concentrations. The difference between cortisol concentration before and after the aromatherapy in the test group was significantly lower than that of the control group. Lavender scent did not affect blood pressure and pulse.
    Conclusion
    Aromatherapy with lavender improves anxiety status during labor in nulliparous women and decreases cortisol secretion from adrenal gland and increases serotonin secretion from GI tract.
  • Bahreyni Toossi M.T., Yarahmadi M Page 255
    Background and Aims
    Studying about background radiation is important because human beings are continuously exposed to these radiations which leave energy in tissues and the transferred energy leads to undesirable biologic effects. The level of background radiation differs in indoor and outdoor places. Since, people spend more time indoors, in this research environmental gamma dose rate for indoor and outdoor places of Kurdistan towns was determined and compared.
    Methods
    To estimate dose rate at outdoors, four stations in the length of main directions and one in the center of each city were selected. To estimate dose rate at indoors, two stations in each town according to the type of buildings were selected. In each station gamma dose rate was measured for one hour by RDS-110 servimeter at one meter height from the earth.
    Results
    The average of outdoor and indoor environmental gamma dose rate for Kurdistan towns obtained as follows: Baneh 134 (SD=5), 166 (SD=25) nSv/h, Bijar 113 (SD=17), 141 (SD=8) nSv/h, Divandareh 110 (SD=8), 134 (SD=12) nSv/h, Saqez 105 (SD=12), 134 (SD=11) nSv/h, Sanandaj 110 (SD=12), 133 (SD=4) nSv/h, Qorve 114 (SD=20), 160 (SD=4) nSv/h, Kamyaran 92 (SD=4), 115 (SD=14) nSv/h, Marivan 110 (SD=9), 122 (SD=18) nSv/h.
    Conclusion
    Data shows that indoor dose rates in Baneh (%24), Bijar (%24), Divandareh (%22), Saqez (%28), Sanandaj (%21), Qorveh (%40), Kamyaran (%25) and Marivan (%11) exceed outdoor dose rate in these towns.
  • Farhadmolashahi L., Honarmand M., Rigiladiz M.A Page 263
    Background and Aims
    considering the risks and complications resulting from tobacco use this study was performed to find the prevalence of paan use and its correlates among high school boys in Zahedan during the academic year 2007.
    Methods
    In this cross-sectional study, 292 high school boys of Zahedan were selected randomly. A structured questionnaire was used to collect data on demographic information and paan use and to determine the rate of current users (at least once during the last 30 days) and life time users (at least once or twice in their life). Data were analyzed by using chi square test and SPSS 14 software.
    Results
    In whole, 58 students (19.9%) were current users and 29.9% had used paan during their life time. Paan consumption showed significant relationship with parents’ educational level, educational statue of students, family size, the number of cigarette smokers in the family and ethnicity (P<0.05), while it has no significant relationship with age.
    Conclusion
    paan use among Zahedan high school boys is prevalent and indicates the necessity of preventive programs in schools.
  • Pournourmohammadi Sh., Ansari M., Nezakati Alfata L., Kazemipour M., Hasibi M Page 271
    Background and Aims
    Aflatoxin M1 (AFM1) is a major metabolite of aflatoxin B1 detected in the milk of mammals that their foods have been contaminated with aflatoxins. Aflatoxins are a group of highly toxic metabolites produced by the common fungi Aspergillus flavus, A. parasiticus. They are among the most potent carcinogens found in foods. Considering its risk to the human health and high consumption of milk and diary products, this study was undertaken to determine the level of AFM1in pasteurized milk in Kerman province for the first time.
    Method
    From 19 Dec. 2007 to 19 March 2008, a total of 76 pasteurized milk samples produced by eight factories were collected and checked for the level of AFM1 using immunoaffinity column and high-performance liquid chromatography coupled to fluorimetric detector.
    Results
    The minimum detected level was 0.002 ppb and the amount of AFM1 in milk samples ranged from 0.002 to 0.14 ppb. No sample had greater AFM1 levels than the maximum allowed levels in milk accepted by FDA (o.5ppb), however, in 34 (44.7%) samples AFM1 level was over the maximum allowed limit in milk accepted by the European Union (0.05ppb). Mean AFM1 level in milk samples obtained from Jiroft factory was the least (0.019±0.01ppb) compared to that for other factories.
    Conclusion
    Although the amount of AFM1 in samples selected from commonly consumed milks in Kerman province, does not appear to create a serious public health problem at present, because of high consumption of milk and diary products especially in children it is necessary to consider it as a serious health problem.
  • Semnani Sh., Arabali A., Keshtkar A.A., Behnampoor N., Besharat S., Roshandel Gh Page 281
    Background and Aims
    Esophageal and gastric cancers are among prevalent cancers in the world and it is believed that nitrate and nitrite contaminations of drinking water are important factors in increasing the risk of these cancers. This study was designed to determine the correlations between these factors and upper gastrointestinal cancers.
    Methods
    In this ecologic study, mean concentrations of nitrite and nitrate of drinking waters in Golestan urban areas were obtained during 2004-2005. All patients with esophageal and gastric cancers during this period who resided in urban areas were recruited to estimate the incidence rate and Age Standardized Rate (ASR) of these cancers. The province was divided into three regions of low, intermediate and high incidence based on 33% and 66% quartiles of both cancers. Spearman Correlation Coefficient and regression line were used to analyze data.
    Results
    Based on the results, nitrite and nitrate concentration of drinking waters in all three regions were in the standard range. There was a significant positive correlation between nitrate increase and esophageal cancer incidence (R=0.624, P=0.013). There was no correlation between levels of nitrite in drinking water and the risk of esophageal and stomach cancer.
    Conclusions
    It seems that there is an increased risk of esophageal cancer correlated with higher nitrate levels in drinking water. But nitrite level of drinking water has no impact on the esophageal and gastric cancer, from the ecological point of view. Further studies on food resources and drinking water of urban and rural areas are recommended to determine the effects of these factors on the upper gastrointestinal cancers.
  • Kheradmand A., Nasirian M., Banazadeh N Page 291
    Psychotic disorders have been observed in association with some autoimmune disorders. Moreover, autoimmune mechanisms have been recently considered in evaluation of schizophrenia spectrum disease managements. Vitiligo is one of the autoimmune diseases, but there is no report of vitiligo association with psychosis. We report three patients with vitiligo and schizophrenia spectrum disease that are indicative of the role of autoimmunity in psychosis. Moreover, unusual manifestation and poor response to treatment in the reported cases show that autoimmunity can complicate the prognosis of psychosis.